KAEDAH PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
- RANCANGAN TAHUNAN
- Rancangan yang telah dibina berdasarkan huraian sukatan pelajaran, sepanjang tahun mengikut kesesuaian kelas dan tahap pencapaian murid.
CONTOH RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN
Minggu
|
Tajuk
|
1
|
Haji
|
2
|
Umrah
|
3
|
Pelaksanaan
Ibadah Haji dan Umrah
|
4
|
Dam Haji dan
Umrah
|
5
|
Menyembelih
|
6
|
Bangkai
|
7
|
Ud’hiyyah
|
8
|
Aqiqah
|
9
|
At’imah
|
10
|
Solat Ketika
Darurat
|
CONTOH PENGAJARAN
TAHUNAN
Minggu
|
Tajuk
|
|
1
|
Taharah (bersuci)
|
|
2
|
Wuduk
|
|
3
|
Istinjak
|
|
4
|
Mandi wajib dan sunat
|
|
5
|
Menyapu Khuf
|
|
6
|
Tayamum
|
|
7
|
Najis dan cara menghilangkannya
|
|
8
|
Haid
|
|
9
|
Nifas
|
|
10
|
Istihadah
|
- RANCANGAN MINGGUAN
-Perincian rancangan yang dibentuk daripada rancangan semester setiap minggu. Ianya mengikut minggu yang telah disediakan oleh pihak sekolah.
CONTOH RANCANGAN PENGAJARAN MINGGUAN
Matapelajaran: Ibadat (Darjah 6)
|
||||||
Minggu
|
Tajuk
|
Objektif
|
Kemahiran
|
Nilai
|
||
1
|
Haji
|
-Memahami pengertian haji.
-Mengetahui dalil haji.
-Mengetahui tujuan dan hikmah
ibadah haji.
-Mengetahui akibat melalaikan
ibadah haji
|
-Berfikir
-Mendengar
-Melihat
|
-Khusyuk
-Mentaati
-Berdisiplin
|
||
2
|
Umrah
|
-Memahami pengertian umrah.
-Mengetahui dalil umrah.
-Mengetahui tujuan dan hikmah
ibadah umrah.
-Mengetahui akibat melalaikan
ibadah umrah.
|
-Menulis
-Mendengar
-Melihat
|
-Khusyuk
-Berhemah tinggi
-Berdisiplin
|
||
3
4
|
Pelaksanaan Ibadah Haji dan Umrah
Dam Haji dan Umrah
|
-Memahami syarat wajib haji dan
umrah.
-Memahami perbezaan antara rukun
haji dan umrah.
-Memahami perbezaan antara wajib
haji dan umrah.
-Mengetahui cara melaksanakan haji
dan umrah
-Mengetahui pengertian dam.
-Memahami tujuan dan hikmah
dikenakan dam.
-Mengetahui jenis dam haji dan
umrah.
-Mengetahui kesalahan yang
mewajibkan dam.
-Mengetahui cara menyumpurnakan
dam.
|
-Melihat
-Mendengar
-Berfikir
-Menulis
-Menghayati
-Melihat
|
-Khusyuk
-Berani
-Berdisiplin
-Khusyuk
-Berdisiplin
-Menghormati
|
||
5
|
Menyembelih
|
-Memahami pengertian menyembelih
dan hukumnya.
-Mengetahui tujuan dan hikmah
menyembelih.
-Mengetahui rukun, syarat dan
sunat menyembelih.
-Mengetahui cara menyembelih.
|
-Melihat
-Menulis
-Mendengar
|
-Khusyuk
-Tolong menolong
-Bekerjasama
|
||
6
|
Bangkai
|
-Memahami pengertian bangkai.
-Mengetahui hukum bangkai.
-Memahami hikmah larangan bangkai.
-Mengetahui dalil diharamkan
bangkai.
|
-Menghayati
-Berfikir
Mendengar
|
-Khusyuk
-Menghormati
-Tolong menolong
|
||
7
|
Ud’hiyyah
|
-Memahami pengertian ibadah
ud’hiyyah.
-Mengetahui jenis haiwan yang
boleh dibuat ud’hiyyah.
-Memahami panduan pelaksanaan
ud’hiyyah.
-Memahami hukum daging ud’hiyyah.
|
-Mendengar
-Memahami
-Melihat
|
-Khusyuk
-Berdisiplin
-Bekerjasama
|
||
8
|
Aqiqah
|
-Memahami pengertian aqiqah dan
hukumnya.
-Memahami tujuan dan hikmah ibadah
aqiqah.
-Memahami panduan pelaksanaan
aqiqah.
-Membezakan antara ud’hiyyah
dengan aqiqah.
|
-Menghayati
-Mendengar
-Melihat
|
-Khusyuk
-Berdisiplin
-Mentaati
|
||
9
|
At’imah
|
-Memahami pengertian at’imah dan
hukumnya.
-Mengetahui pengenalan binatang
halal dimakan.
-Menjauhi makanan dan minuman yang
haram.
-Memahami tujuan dan hikmah
makanan yang halal.
|
-Berfikir
-Melihat
-Mendengar
|
-Bekerjasama
-Berdisiplin
-Berani
|
||
10
|
Solat ketika darurat
|
-Memahami pengertian solat ketika
darurat dan hukumnya.
-Mengetahui cara solat syiddah
al-Auf,solat dalam kenderaan, solat ketika sakit dan solat faqidu tohurrain.
-Melaksanakan ibadah solat ketika
darurat menurut kaedah yang betul.
-Istiqamah melaksanakan ibadat
solat walaupun dalam keadaan darurat.
|
-Memahami
-Melihat
-Mendengar
|
-Khusyuk
-Bekerjsama
-Tolong menolong
|
||
- RANCANGAN HARIAN
-Satu dokumen rasmi penting kepada seorang guru profesional yang perlu disediakan sebelum sesuatu pengajaran dilaksanakan.Rancangan yang dibina untuk setiap waktu pengajaran dalam masa 30 minit yang mengandungi maklumat pengajaran,langkah pengajaran, masa, aktiviti dan catatan.
CONTOH RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Nama guru: Nurul Atikah Binti Abdul Razak
Matapelajaran: Ibadat
Kelas: Tahun 6
Masa: 3.30 petang – 6.30 petang
Bilangan: 28 orang
Tajuk: Haji
Kemahiran: Melihat, mendengar, membaca
Kaedah: Dialog
Pengetahuan sedia ada: Melihat keluarga menunaikan haji.
Hasil pembelajaran:
1)Memahami pengertian haji.
2) Mengetahui tujuan dan hikmah ibadah haji.
3) Mengetahui akibat melalaikan ibadah haji.
Kemahiran berfikir: Merumus, mereka cipta, soal jawab.
Penerangan nilai: Tolong menolong, menhormati, berdisiplin,
khusyuk.
Bahan bantu mengajar: Kertas, LCD, Projector, kitab, gabus, kertas
warna, gunting, gam
CONTOH RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Masa
Langkah
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa sebelum belajar:
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح
علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك
ياأرحم الراحمين
|
-Guru meminta murid membaca doa sebelum memulakan pelajaran
secara bersama-sama dengan guru.
|
Nilai: Khusyuk
|
Set Induksi
( 5 minit )
|
-Guru membawa model replika kaabah ke dalam kelas.
1) Apakah nama objek yang berada di atas meja saya?
Andaian jawapan: Kaabah
2) Tahukah murid ibadat apa yang akan dilakukan oleh orang islam
semasa mereka disana pada bulan zulhijjah?
Andaian jawapan: Ibadat haji
|
-Guru membawa model replika kaabah ke dalam kelas
-Guru meletakkan model replika kaabah di atas mejanya yang berada
di hadapan kelas.
-Guru mengutarakan beberapa soalan yang berkaitan.
-Murid cuba menjawab soalan guru yang telah diutarakan.
-Guru mengaitkan model replika kaabah dengan tajuk yang hendak
dipelajari.
|
Kemahiran: Berfikir
-Membuat perkaitan
Strategi:
-Berpusatkan murid
-Berpusatkan bahan
Pendekatan: deduktif
Nilai:
-Berani mencuba
-Bersungguh-sungguh
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Pengertian Haji
-Pada sudut bahasa:
Menuju (القصد)
-Pada sudut istilah:
Mengunjungi baitullahilharam dan tempat tertentu di dalam bulan
haji dengan tujuan tertentu mengikut syarat dan rukunnya.
Tujuan dan hikmah difardhukan haji:
1) Dapat meningkatkan keyakinan hati terhadap kebesaran kekuasaan
Allah S.W.T. dengan menziarahi tempat bersejarah dimekah dan madinah.
2) Membuktikkan keazaman, kesabaran dan kuat sebelum,semasa dan
selepas menunaikan haji.
3) Meningkatkan keimanan dan ketakwaan.
|
-Guru menerangkan pengertian haji
-Guru menerangkan tujuan dan hikmah difardhukan haji kepada umat
islam.
-Guru meminta murid duduk secara berkumpulan dan berbincang.
-Guru menyoal murid pelajaran yang telah diajarkan.
-Guru meminta setiap wakil kumpulan menjawab soalan guru
berdasarkan penerangan yang telah diajarkan oleh guru.
|
Strategi:
1)Pendekatan
2)Teknik
3)Aktiviti
4)Kemahiran:
-Dapat menguasai pembelajaran dengan baik
Alat bantu mengajar:
LCD, projector, komputer riba dan kitab.
|
Langkah 2
(5 minit)
|
Hukum Haji:
Berdasarkan beberapa sumber yang sahih melalui al-quran,
as-sunnah dan ijmak, ukum bagi menunaikan haji terdapat dua iaitu:
-Wajib : Sekali seumur hidup ke atas orang islam bagi lelaki dan
perempuan yang mempunyai syarat teretentu.
-Sunnah: Menunaikan haji bagi kali kedua dan seterusnya kecuali
jika dinazarkan.
Akibat Melalaikan Ibadat Haji:
-Peringatan daripada rasulullah s.a.w. terhadap mereka yang
mengingkari kewajipan menunaikan haji.
-Allah telah menjanjikan azab yang berat kepada mereka yang
ingkar didunia dan diakhirat
|
-Guru menerangkan hukum dan akibat melalaikan ibadat haji.
-Murid mengetahui hukum haji.
-Murid menghayati akibat melalaikan ibadat haji bagi seorang umat
islam.
|
Kemahiran:
-Pendengaran
-Menulis
KBKK:
-Dialog
Strategi:
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan bahan
|
Langkah 3
( 5 minit )
|
Penerangan ibadat haji
|
-Murid dibahagiakn beberapa kumpulan.
-Guru memberi setiap kumpulan dengan kertas kuiz ‘teka silang
kata’.
-Guru memberi masa kepada murid untuk menjawab soalan tersebut
dan memberi ganjaran kepada kumpulan yang habis menjawab dalam asa terawal.
-Murid menjawab secara berkumpulan dan memberikan jawapan kepada
guru.
|
Kaedah:
-Aplikasi kaedah teka silang kata.
KBKK:
-Menulis jawapan di dalam kotak yang disediakan dalam kertas teka
silang kata.
Alat bantu mengajar:
-Kertas soalan yang disediakan oleh guru.
|
Penutup
(3 minit)
|
-Guru membuat kesimpulan akhir.
-Ibadat haji merupakan rukun islam yang kelima.
|
-Beberapa orang murid diminta untuk mengulangi semula isi
pelajaran pada hari ini dan melihat model replika dengan sentuhan.
|
KBKK:
Merumus pembelajaran.
Nilai: Menghayati
|
CONTOH RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Nama guru: Nurul Atikah Binti Abdul Razak
Matapelajaran: Ibadat
Kelas: Tahun 6
Masa: 3.30 petang – 6.30 petang
Bilangan: 28 orang
Tajuk: Umrah
Kemahiran:Melihat, mendengar, membaca
Kaedah: Dialog
Pengetahuan sedia ada: Melihat ahli keluarga terdekat pergi
menunaikan umrah
Hasil pembelajaran:
1)Memahami pengertian umrah.
2) Mengetahui tujuan dan hikmah ibadah umrah.
3) Mengetahui akibat melalaikan ibadah umrah.
Kemahiran berfikir: Soal jawab, merumus, mereka cipta.
Penerangan nilai: Khusyuk, bekerjasama, mentaati, berdisiplin.
Bahan bantu mengajar: LCD, projector, komputer riba, kitab , kapur.
Masa
Langkah
|
Isi pelajaran
|
Aktiviiti
pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
||||
Pendahuluan
( 2 minit )
|
Ucapan salam dan bacaan doa sebelum belajar:
بسم
الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح
علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك
ياأرحم الراحمين
|
-Guru meminta murid membaca doa sebelum memulakan pelajaran
secara bersama-sama dengan guru
|
Nilai : Khusyuk
|
||||
Set Induksi
(5 minit)
|
-Guru menayangkan video mengerjakan ibadat umrah.
1) Apakah yang kamu lihat melalui video ini?
Andaian jawapan: Orang yang mengelilingi kaabah.
2) Tahukah murid ibadat apakah yang sedang dikerjakan oleh mereka
ketika berada di mekah pada bila masa sahaja bukan hanya pada bulan zulhijjah?
Andaian jawapan: Ibadat umrah.
|
-Guru menayangkan beberapa video yang menunjukkan ibadat umrah.
-Guru mengutarakan beberapa soalan yang berkaitan melalui video.
-Murid cuba menjawab mengikut pengetahuan yang sedia ada.
-Guru mengaitkan video dengan tajuk yang hendak dipelajari.
|
Kemahiran:
-Pendengaran
-Berfikir
-Membuat perkaitan
Strategi:
-Berpusatkan murid
-Berpusatkan bahan
Pendekatan: deduktif
Nilai:
-Berani mencuba
-Kreatif
|
||||
Langkah 1
( 10 minit )
|
Pengertian Umrah
-Pada sudut bahasa:
Ziarah
-Pada sudut istilah:
Menziarahi baitullahilharam
kerana mengerjakan tawaf, sai’e dan bercukur menurut syarat dan
rukunnya.
Tujuan dan hikmah difardhukan umrah:
1) Sebagai tanda pengorbanan usaha, tenaga dan wang ringgit.
2) Membuktikkan keazaman, kesabaran dan kuat sebelum,semasa dan
selepas menunaikan umrah.
3)Menunjukkan penyatuan dan perpaduan seluruh umat islam
4) Sebagai tanda syukur dengan nikmat harta dan kesihatan.
|
-Guru menerangkan
pengertian haji
-Guru menerangkan tujuan dan hikmah difardhukan haji kepada umat
islam.
-Guru meminta murid berbincang dengan rakan bersebelahan.
-Guru menyoal murid pelajaran yang telah diajarkan.
-Guru meminta beberapa orang murid menjawab soalan diberikan
melalui penerangan yang telah diajarkan.
|
Strategi:
1)Pendekatan
2)Teknik
3)Aktiviti
4)Kemahiran:
-Dapat menguasai pembelajaran dengan baik
Alat bantu mengajar:
LCD, projector, komputer riba dan kitab
|
||||
Langkah 2
( 5 minit )
|
Hukum Umrah:
Berdasarkan beberapa sumber yang sahih melalui al-quran,
as-sunnah dan ijmak, hukum bagi menunaikan umrah terdapat dua iaitu:
-Wajib : Sekali seumur hidup ke atas orang islam bagi lelaki dan
perempuan yang mempunyai syarat teretentu.
-Sunnah: Menunaikan umrah bagi kali kedua dan seterusnya kecuali
jika dinazarkan.
Akibat Melalaikan Ibadat Umrah:
-Peringatan daripada rasulullah s.a.w. terhadap mereka yang
mengingkari kewajipan menunaikan haji.
-Allah telah menjanjikan azab yang berat kepada mereka yang
ingkar didunia dan diakhirat.
|
-Guru menerangkan hukum dan akibat melalaikan ibadat umrah
-Murid mengetahui hukum umrah.
-Murid menghayati akibat melalaikan ibadat umrah bagi seorang
umat islam
|
Kemahiran:
-Pendengaran
-Berfikir
KBKK:
-Dialog
Strategi:
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan bahan
|
||||
Langkah 3
(5 minit)
|
Penerangan ibadah umrah
|
-Guru membentuk murid
dalam beberapa kumpulan
-Guru memberikan sebatang kapur kepada setiap kumpulan.
-Murid dikehendaki berbincang bersama ahli kumpulan.
-Setiap wakil kumpulan diminta ke hadapan untuk melakar apa yang
telah mereka faham pelajaran pada hari ini
-Guru menyemak jawapan bersama murid
|
Kaedah:
-Aplikasi kaedah berkumpulan.
KBKK:
-Murid diminta berbincang bersama rakan .Kemudian, menulis
jawapan di papan hitam.
Alat bantu mengajar:
-Kapur yang disediakan oleh guru.
|
||||
Penutup
(3 minit)
|
-.Ibadah umrah merupakan suatu amalan yang hamper sama seperti
ibadah haji tetapi mengikut syarat dan masa tertentu.
|
-Guru membuat kesimpulan akhir mengenai tajuk pelajaran pada hari
ini
-Guru meminta .beberapa orang murid mengulangi pelajaran yang
telah dipelajarinya mengikut kefahaman mereka.
-Murid mengulangi semula segala isi pembelajaran mengikut
kefahaman mereka.
|
KBKK:
Merumus isi pembelajaran.
Nilai:
-Menghayati
-Kebijaksanaan
|
||||
CONTOH RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Nama guru: Nurul Atikah Binti Abdul Razak
Matapelajaran: Ibadat
Kelas: Tahun 6
Masa: 3.30 petang – 6.30 petang
Bilangan: 28 orang
Tajuk: Solat ketika darurat.
Kemahiran: Melihat, mendengar, membaca.
Kaedah: Dialog
Pengetahuan sedia ada: Mengetahui saat keadaan susah ingin bersolat seperti sakit atau lain
Hasil pembelajaran:
1)Memahami pengertian dan hukum solat ketika darurat
2)Melaksanakan ibadah solat ketika darurat mengikut kaedah yang betul.
3)Mengetahui cara solat dalam kenderaan,ketika sakit,syiddatul auf dan fakidu thurain.
Kemahiran berfikir: Soal jawab, merumus, mereka cipta.
Penerangan nilai: Menghormati, khusyuk, bekerjasama, berdisiplin.
Bahan bantu mengajar: LCD, projector, komputer riba dan kitab.
|
||||||||||||||||||
Langkah 1
(10 minit)
|
SYARAT
WAJIB
:
-Islam
: Tidak wajib bagi orang kafir atau murtad.
-Baligh:
Tidak wajib ke atas kanak
-Berakal:
Tidak wajib ke atas orang gila.
-Merdeka:
Tidak wajib ke atas hamba sahaya.
-Berkuasa
atau mampu terbahagi kepada dua iaitu sendiri atau pertolongan orang lain.
-Syarat
tambahan bagi perempuan mestilah dengan izin wali atau suami dan bertemankan
dengan mahram, suami dan kawan perempuan.
-Syarat
orang yang menerima pertolongan orang lain mestilah cukup syarat haji dan
telah mengerjakan haji untuk dirinya sendiri.
|
-Guru
menerangkan syarat wajib haji dan umrah.
-Guru
meminta murid berbincang dengan rakan bersebelahan.
-Guru menyoal
murid pelajaran yang telah diajari
-Murid
menjawab jawapan melalui pemahaman yang mereka telah dapat.
|
Strategi:
1)Pendekatan
2)Teknik
3)Aktiviti
4)Kemahiran:
-Dapat
menguasai pembelajaran dengan baik.
Alat
bantu mengajar:
LCD,
projector, komputer riba dan kitab.
|
|||||||||||||||
Langkah 2
( 5 minit )
|
RUKUN
HAJI DAN UMRAH:
-Rukun
haji iaitu
1)
Niat ihram haji
2)Wukuf
di arafah
3)Tawaf
sebanyak 7 kali
4)Sai’e
5)Bercukur
atau bergunting rambut.
6)
Tertib pada kebanyakkan rukun
-Rukun
umrah iaitu:
1)
Niat ihram
2)
Tawaf sebanyak 7 kali
3)Sai’e
4)
Bercukur atau bergunting rambut.
5)Tertib
pada semua rukunnya.
-Perbezaan
di antara rukun haji dan umrah ialah rukun haji mempunyai wukuf di arafah
manakala rukun bagi umrah tiada wukuf diarafah
|
-Guru
menerangkan rukun bagi menunaikan haji dan umrah.
-Guru
memberikan perbezaan diantara rukun haji dan umrah.
-Murid
mefokuskan penerangan yang dibuat oleh guru.
-Guru
meminta beberapa orang murid untuk disoal.
-Murid
menjawab soalan guru melalui penerangan yang telah diajarinya
|
Kemahiran:
-Pendengaran
-Berfikir
-Bertutur
KBKK:
-Dialog
Strategi:
-Berpusatkan
murid
|
|||||||||||||||
Langkah 3
( 5 minit )
|
Penerangan
pelaksanaan ibadat haji dan umrah.
|
-Guru melukis
berbentuk petak di papan hitam untuk memulakan permainan.
-Guru
menyuruh murid meletakkan jawapan yang sesuai ke dalam bentuk petak
-Guru
mengeluarkan sebuah kotak yang dipanggil kotak ajaib.
-Beberapa
orang murid dikehendaki mencabut jawapan yang telah disediakan.
-Murid
dikehendaki menampal jawapan tersebut di dalam gambar kotak yang telah
disediakan.
-Guru
menyemak jawapan murid sama ada ia
betul atau salah.
-Guru
memberikan ganjaran kepada murid yang telah mencuba jawab di hadapan kelas.
|
Kaedah:
-Aplikasi
kaedah kotak ajaib
.
KBKK:
-Murid
mencabut jawapan dari kota dan menampal di papan hitam.
Alat
bantu mengajar:
-Kotak
-Kad
manila
|
|||||||||||||||
Penutup
(3 minit)
|
-Setiap
ibadah mestilah mempunyai bentuk pelaksanaan yang betul supaya ianya menjadi
sempurna dan diterima disisi Allah S.W.T.
|
-Guru
membuat kesimpulan akhir mengenai tajuk pelajaran pada hari ini.
-Guru meminta
.beberapa orang murid mengulangi pelajaran yang telah dipelajarinya mengikut
kefahaman mereka
-Murid
mengulangi semula isi pembelajaran dipelajari
|
KBKK:
Merumus
segala isis pembelajaran.
Nilai:
-Menghayati
-Menghargai
|
|||||||||||||||
CONTOH RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Nama guru: Nurul Atikah Binti Abdul Razak
Matapelajaran: Ibadat
Kelas: Tahun 6
Masa: 3.30 petang – 6.30 petang
Bilangan: 28 orang
Tajuk: Dam haji dan umrah
Kemahiran: Melihat, mendengar, menulis.
Kaedah: Dialog
Pengetahuan sedia ada:Kesalahan yang dilakukan oleh ahli keluarga
ketika menunaikan
umrah dan haji
Hasil pembelajaran:
1)Mengetahui pengertian dam haji dan umrah
2)Menmahami jenis dam haji
dan umrah.
3) Mengetahui kesalahan yang
mewajibkan dam
Kemahiran berfikir: Merumus, soal jawab, mereka cipta.
Penerangan nilai:
Meghormati, berdisiplin, khusyuk
Bahan bantu mengajar: LCD, projector, komputer riba dan kitab, kad
manila, kertas
bergambar, papan dam
haji.
Masa
Langkah
|
Isi pelajaran
|
Aktiviiti
pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
||||
Pendahuluan
( 2 minit )
|
Ucapan salam dan bacaan doa sebelum belajar:
بسم
الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح
علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك
ياأرحم الراحمين
|
-Guru meminta murid membaca doa sebelum memulakan pelajaran
secara bersama-sama dengan guru
|
Nilai : Khusyuk
|
||||
Set Induksi
(5 minit)
|
-Beberapa keeping
gambar haiwan seperti:
(i) lembu
(ii) kambing
(iii) Unta
(iv) Kibash
-Permainan papan dam haji
berbentuk petak yang warnanya merah hitam.
|
-Guru melekatkan beberapa kepingan gambar di papan hitam.
-Kemudian, guru mempamerkan permaianan papan dam haji
-Guru mengutarakan soalan mengenai bahan tersebut.
-Murid menjawab soalan
diutarakan guru.
-Guru membuat perkaitan di antara bahan dengan pelajaran hari
ini.
|
Kemahiran:
-Melihat
-Berfikir
-Membuat perkaitan
Strategi:
-Berpusatkan murid
-Berpusatkan bahan
Pendekatan: deduktif
Nilai:
-Berani mencuba
-Kreatif
|
||||
Langkah 1
( 10 minit )
|
PENGERTIAN DAM HAJI DAN UMRAH:
-Pada sudut bahasa iaitu:Darah
-Pada sudut istilah iaitu:
Gantian dengan menyembelih binatang atau gentian yang dikenakan
kepada jemaah haji atau umrah seperti
melakukan larangan semasa ihram atau tidak melakukan wajib haji ataub umrah
atau sebab mengerjakan haji tamattuk dan qiran.
JENIS DAM HAJI DAN UMRAH:
1)Tartib taqdir – ketentuan syarak tidak bolh bertukar kepada
gantinya jika tidak mampu.
2)Tartib taqdil- mentafsirkan atau menilai yang sebanding
dengannya. Tidak boleh bertukar dengan gantinya jika tidak mampu.
3)Takhyir taqdir- ketentuan syarak yang boleh dipilih salah satu
dam daripada yang telah ditetapkan.
4)Takhyir taqdil- mentafsirkan atau menilai yang sebanding
dengannya boleh pilih salah satu dam daripada yang telah ditetapkan.
|
-Guru menerangkan pengertian
dam haji dan unrah.
-Guru menerangkan jenis dam haji dan umrah.
-Guru meminta murid berbincang dengan rakan bersebelahan.
-Guru menyoal murid pelajaran yang telah diajarinya.
|
Strategi:
1)Pendekatan
2)Teknik
3)Aktiviti
4)Kemahiran:
-Dapat menguasai pembelajaran dengan baik
Alat bantu mengajar:LCD, projector, komputer riba dan kitab.
|
||||
Langkah 2
( 5 minit )
|
KESALAHAN MEWAJIBKAN DAM:
-Tartib taqdir
1) Tidak wukuf diarafah.
2)Mengerjakan haji qiran
3)Mengerjakan haji tamattuk
4) Tidak melontar jamrah
-Tartib taqdil
1)Jimak sebelum tahallul awal
2)Ihsar (terhalang kerjakan haji sedangkan ihram)
-Takhyir taqdir
1)Mengerat kuku
2)Menggunakan bau-bauan
3)Jimak selepas tahallul awal
4)Memakai pakaian yang dilarang semasa ihram
-Takhyir taqdil
1)Berburu binatang ditanah suci
2)Merosakkan tumbuh-tumbuhan kecuali yang telah mati
|
-Guru menerangkan beberapa jenis kesalahan dam kepada murid.
-Murid menghayati pengajaran diberikan oleh guru.
-Guru membuat uji minda ke atas murid.
-Murid memahami apa yang guru telah ajar
|
Kemahiran:
-Pendengaran
-Bertutur
-Berfikir
KBKK:
-Dialog
Strategi:
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan bahan
|
||||
Langkah 3
(5 minit)
|
CARA MENYEMPURNAKAN DAM:
1)Dam Tartib Taqdir
-Sembelih seekor kibash
-Berpuasa 10 hari
2)Dam Tartib Taqdil
-Sembelih seekor unta atau lembu
-Sembelih 7 ekor kambing
3)Dam Takhyir Taqdir
-Sembelih seekor kambing
-Bersedekah 6 fakir miskin
4)Dam Takhyir Taqdil
-Dikenakan mengikut jenis kesalahan yang telah dilakukan semasa
menunaikan haji dan umrah.
|
-Guru membahagikan murid ke dalam kumpulan.
-Guru mengutarakan soalan.
-Setiap wakil ahli kumpulan menampal jawapan di papan hitam.
-Guru menyemak jawapan dan memberi tindak balas positif dan
negatif
|
Kaedah:
-Aplikasi kaedah teka silang kata.
KBKK:
-Menulis jawapan di dalam kotak yang disediakan dalam kertas teka
silang kata.
Alat bantu mengajar:
-Kertas soalan yang disediakan oleh guru
|
||||
Penutup
(3 minit)
|
-Umat islam digalakkan berhati di dalam mengerjakan suatu ibadah
dan dam merupakan suatu denda bagi peringatan supaya tidak mengulangi
kesilapan semula.
|
-Guru membuat kesimpulan akhir mengenai tajuk pelajaran pada hari
ini.
-Guru meminta .beberapa orang murid mengulangi pelajaran yang
telah dipelajarinya mengikut kefahaman mereka
|
KBKK:
Merumus pembelajaran.
Nilai:
-Menghayati
-Kebijaksanaan
|
||||
CONTOH RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Nama guru: Nurul Atikah Binti Abdul Razak
Matapelajaran: Ibadat
Kelas: Tahun 6
Masa: 3.30 petang – 6.30 petang
Bilangan: 28 orang
Tajuk: Menyembelih
Kemahiran: Melihat, mendengar, menghayati
Kaedah: Dialog
Pengetahuan sedia ada: Melihat penyembelihan haiwan di ladang.
Hasil pembelajaran:
1)Memahami pengertian menyembelih dan hukumnya.
2)Mengetahui rukun, syarat
dan sunat ketika menyembelih.
3)Mengetahui tujuan dan hikmah disyariatkan sembelih serta cara
menyembelih.
Kemahiran berfikir: Merumus, mereka cipta, soal jawab.
Penerangan nilai: Mentaati, berdisiplin, khusyuk, tolong menolong.
Bahan bantu mengajar: Kertas bergambar, Kad manila, LCD , projector,
pembaris panjang,.
Masa
Langkah
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
||||
Pendahuluan
(2 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa sebelum belajar:
بسم
الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح
علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك
ياأرحم الراحمين
|
-Guru memberi salam
-Guru meminta murid membaca doa sebelum memulakan pelajaran
secara bersama-sama dengan guru
|
Nilai:Khusyuk
|
||||
Set Induksi
(5 minit)
|
-Guru membawa beberapa gambar haiwan yang halal untuk dimakan
seperti lembu ayam, kambing dan itik dan gambar pisau.
1) Apakah yang kamu lihat dihadapan?
Andaian jawapan: Lembu,ayam, itik, kambing dan piasu
2)Tahukah kamu kegunaan didalam gambar ini bertujuan apa?
Andaian jawapan : Sembelihan
3)Apakah Sumber yang menyalurkan kepada hidupan harian manusia?
Andaian jawapan : Makanan
|
-Guru membawa beberapa
keeping gambar dan menapal di hadapan kelas.
-Murid mengenalpasti gambar yang berada di hadapan kelas.
-Guru mengutarakan beberapa soalan kepada murid.
-Murid menjawab soalan yang telah diutarakan oleh guru.
-Guru mengaitkan beberapa
kepingan gambar dengan pelajaran hari ini.
|
Kemahiran:
-Berfikir
-Membuat perkaitan
Strategi:
-Berpusatkan murid
-Berpusatkan bahan
Pendekatan: deduktif
Nilai:
-Berani mencuba
-Bersungguh-sungguh
|
||||
Langkah 1
(10 minit)
|
PENGERTIAN MENYEMBELIH:
-Memutuskan urat halkum dan mari’e pada bahagian leher binatang
yang halal di makan dengan niat kerana Allah S.W.T. untuk menghilangkan
nyawanya supaya dapat dimakan dagingnya menurut syarat dan rukun tertentu.
HUKUM MENYEMBELIH:
-Wajib
RUKUN MENYEMBELIH:
1)Orang yang menyembelih
2)Binatang yang disembelih
3)Alat menyembelih
4)Perbuatan menyembelih
SYARAT MENYEMBELIH:
1)Orang yang menyembelih (ۮبح).
-Islam atau Ahli kitab
-Berakal
-Sedar bukan dalam keadaan tidur.
-Makruh sembelihan orang yang buta.
2) Binatang yang disembelih (ۮبيح )
-Halal dimakan
-Hidup atau pergerakkan yang kuat apabila disembelih memancut
darahnya.
3)Alat menyembelih
-Tajam yang melukakan seperti pisau, panah dan sebagainya.
-Bukan kuku, tulang atau gigi
-Bukan alat yang berbisa
4)Perbuatan menyembelih
-Satu kali menyembelih
-Putus urat halkum dan mari’e
-Niat kerana Allah
SUNAT MENYEMBELIH:
1)Menghadap kiblat
2)Gunakan alat menyembelih paling tajam.
3) Tidak mengasah alat tajam dihadapan binatang akan disembelih.
|
-Guru menerangkan pengertian, hukum,
rukun dan syarat menyembelih.
--Guru meminta murid memahami pelajaran yang diajarinya.
-Guru meminta murid menyoalkan beberapa soalan kepada guru pelajaran yang masih belum
menguasai tahap kefahaman.
-Beberapa orang murid bertanyakan soalan.
-Guru menjawab dengan menerangkan semula mengenai soalan mereka.
|
Strategi:
1)Pendekatan
2)Teknik
3)Aktiviti
4)Kemahiran:
-Dapat menguasai pembelajaran dengan baik
Alat bantu mengajar:
LCD, projector, komputer riba dan kitab.
|
||||
Langkah 2
(5 minit)
|
TUJUAN DAN HIKMAH DISYARIATKAN
SEMBELIHAN:
1)Tanda ketaatan kepada Allah
2)Daging yang dimakan halal.
3)Membersihkan daging binatang daripda penyakit
4)Dapat mematikan binatang sembelihan dengan segera.
5) Dapat membezakan antara sembelihan menurut syarak dengan tidak
menurut syarak.
PERMASALAHAN SEMBELIHAN:
1)Binatang berleher pendek ,sunnat disembelih dipangkal leher
dekat dengan kepala.
2)Binatang berleher panjang,disembelih leher terkebawah.
3)Halal janin yang mati bersama ibuny
|
-Guru merangkan tujuan dan hikmah yang disyariatkansembelihan.
-Guru menerangkan permasalahan yang sering timbul di dalam
sembelihan.
-Murid diminta berbincang dengan rakan sebelahan.
-Guru mengutarakan beberapa soalan.
-Murid menjawab soalan yang telah diutarakn.
|
Kemahiran:
-Pendengaran
-Bertutur
KBKK:
-Dialog
Strategi:
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan murid
|
||||
Langkah 3
( 5 minit )
|
CARA MENYEMBELIH:
1)Lakukan perkara-perkara yang sunnat terlebih dahulu.
2) Mulakan menyembelih dibahagian leher dengan niat kerana Allah
S.W.T.
3)Pastikan urat halkum dan mari’e putus dengan sekali sembelihan.
4)Disunnatkan memutuskan urat halus dikiri dan dikanan supaya
bintang mati lebih cepat.
5)Biar sehingga binatang itu mati.
|
-Guru membuat demonstrasi di hadapan kelas.
-Guru membentuk beberapa kumpulan murid.
-Setiap kumpulan dikehendaki mengambil satu replika pada guru.
-Guru memberikan peralatan lain seperti pembaris panjang untuk
dijadikan sebagai pisau.
-Guru melakukan cara menyembelih mengikut turutan.
-Murid mengikut setiap tunjuk cara yang guru buat di hadapan
secara bersama mengikut dalam kumpulan..
|
Kaedah:
-Aplikasi kaedah tunjuk cara (demonstrasi).
KBKK:
-Mengikuti setiap langkah yang diajar oleh guru..
Alat bantu mengajar:
-pembaris, replika binatang sembelihan seperti ayam dan lain.
|
||||
Penutup
(3 minit)
|
-Tubuh badan manusia memerlukan protein sebagai sumber tenaga dan
tumbesarannya dengan lebih baik dan seimbang. Antara sumber protein utama ialah
daging.
-Daging halal diperoleh daripada binatang sembelihan
|
-Guru membuat kesimpulan akhir mengenai tajuk pelajaran pada hari
ini.
-Guru meminta .beberapa orang murid mengulangi pelajaran yang
telah dipelajarinya mengikut kefahaman mereka.
|
KBKK:
Merumus pembelajaran.
Nilai:
-Menghayati
-Kebijaksanaan
|
||||
CONTOH RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Nama guru: Nurul Atikah Binti Abdul Razak
Matapelajaran: Ibadat
Kelas: Tahun 6
Masa: 3.30 petang – 6.30 petang
Bilangan: 28 orang
Tajuk: Bangkai
Kemahiran:Mendengar, Melihat, Berfikir
Kaedah: Dialog
Pengetahuan sedia ada: Haiwan yang mati dan busuk telah dilanggar.
Hasil pembelajaran:
1)Memahami pengertian bangkai.
2)Mengetahui hukum bangkai
3)Mengetahui hikmah larangan memakan bangkai
Kemahiran berfikir:Merumus, Soal jawab, Merekacipta
Penerangan nilai: Khusyuk, berdisiplin, menghormati
Bahan bantu mengajar: LCD, komputer riba, kitab, kad manila,
pelekat.
Masa
Langkah
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
Pendahuluan
(2
minit)
|
Ucapan
salam dan bacaan doa sebelum belajar:
بسم
الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح
علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك
ياأرحم الراحمين
|
Guru
memberi salam
-Guru
meminta murid membaca doa sebelum memulakan pelajaran secara bersama-sama
dengan guru
|
Nilai:
Khusyuk
|
Set
Induksi
( 5 minit )
|
-“Pada
suatu hari ahmad telah disuruh oleh ibunya untuk pergi ke kedai membeli beras
dan telur kerana ibunya ingin memasak. Rumah Ahmad ke kedai itu jarak 3 km.
Ahmad berjalan kaki dari rumah ke kedai itu. Di dalam perjalanan menuju ke kedai itu, ada satu kereta dari jauh
kelihatan laju. Tiba-tiba seekor lembu
ingin melintas jalanraya telah
dilanggar oleh sebuah kereta tadi. Lembu itu pun mati”
1)Apakah
yang kamu faham mengenai cerita tadi?
Andaian
Jawapan: Lembu mati
2)
Tahukah kamu haiwan yang mati begitu saja dipanggil sebagai apa?
Andaian
jawapan : bangkai
|
-Guru
bercerita kepada murid
-Murid
memahami jalan cerita yang telah diceritakan oleh guru.
-Guru
mengutarakan beberapa soalan kepada murid
-Murid
menjawab beberapa soalan yang diutarakan oleh guru mengikut kefahaman cerita.
-Guru
mengaitkan cerita dengan pelajaran hari ini.
|
Kemahiran:
-Berfikir
-Membuat
perkaitan
-Pendengaran
Kaedah:
-Bercerita
Strategi:
-Berpusatkan
murid
Pendekatan:
deduktif
Nilai:
-Berani
mencuba
|
Langkah 1
(10 minit )
|
PENGERTIAN
BANGKAI:
-Tiap
binatang yang halal yang mati tidak disembelih mengikut syarak atau binatang
yang haram dimakan yang mati disembelih atau tidak disembelih.
-Ikan
dan belalang merupakan binatang yang halal yang tidak perlu disembelih untuk
memakannya.
HUKUM
BANGKAI:
-Semua
manusia,bangkai ikan dan belalang.
-Anjing,babi
dan lahir hasil persenyawaan kedua-duanya atau salah satu daripadanya dengan
haiwan yang suci.
-Semua
haiwan yang tidak halal dimakan walaupun disembelih mengikut syarak seperti
keldai,gajah dan lain-lain.
b.Suci
a).Semua
haiwan halal dimakan yang mati tidak
disembelih mengikut syarak.
b).Semua
haiwan yang halal dimakan yang mati disembelih mengikut syarak.
HUKUM
MENYENTUH BANGKAI:
-Bangkai
basah hukumnya najis dan wajib dibasuh anggota yang terkena najis.
-Menyentuh
anjing dan babi perlulah disertu dengan air tanah sama ada ia hidup atau
mati.
|
-Guru
menerangkan pergertian bangkai dan hukum bangkai.
-Guru
menyuruh murid berbincang bersama rakan bersebelahan.
-Guru
menyoal apa yang disampaikan olehnya berdasarkan penerangan yang telah
diberikan.
-Murid
menjawab segala persoalan yang telah diberikan.
-Guru
memberikan tindak balas melalui peneguhan positif dan negatif.
|
Strategi:
1)Pendekatan
2)Teknik
3)Aktiviti
4)Kemahiran:
-Dapat
menguasai pembelajaran dengan baik
Alat
bantu mengajar:
LCD,
projector, komputer riba dan kitab.
|
Langkah
2
(5
minit)
|
HIKMAH
LARANGAN MEMAKAN BANGKAI:
1)
Mentaati larangan Allah SWT adalah satu tuntutan agama
2)
Islam mengutamakan makanan yang halal dan berkualiti.
3)
Darah merupakan tempat terbaik bagi pembikan bakteria dan kuman.Oleh
itu,dengan menyembelih binatang,maka darah nya akan mengalir keluar dan bakteria tersebut
tidak membiak.
4)
Memberi kesan buruk terhadap rohani dan kesihatan badan.
5)
Lebih banyak mendatangkan kemudaratan didalam kehidupan.
|
-Guru
menerangkan hikmah larangan memakan bangkai.
-Murid
menghayati apa yang ingin disampaikan oleh guru.
|
Kemahiran:
-Pendengaran
-
KBKK:
-Dialog
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
bahan
|
Langkah
3
(5
minit)
|
-Binatang
yang haram dimakan seperti babi dan anjing.
-Binatang
yang haram juga dimakan apabila tidak dimatikan dengan syarak.
-Bangkai
merupakan suatu binatang yang mempunyai kekotoran dan boleh mendatangkan
kemudharatan kepada manusia apabila dimakan.
|
-Guru
memilih beberapa orang murid untuk kehadapan.
-Murid
diminta mencabut kad di tangan guru.
-Murid
dikehendaki menampal kad di papan hitam mengikut kategori.
-Guru
menyemak jawapan murid
|
Kaedah:
-Aplikasi
kaedah meneka
KBKK:
-Memilih
jawapan daripada guru untuk ditampal
dihadapan.
Alat
bantu mengajar:
-Kad
yang disediakan oleh guru
|
Penutup
(
3 minit )
|
-Binatang
yang dianggap merupakan kotor dan boleh membawa keburukkan kepada diri.
Justeru, islam mengalakkan binatang dimatikan mengikut syarak.
|
-Guru
membuat kesimpulan akhir mengenai tajuk pelajaran pada hari ini.
-Guru
meminta .beberapa orang murid mengulangi pelajaran yang telah dipelajarinya
mengikut kefahaman mereka
|
KBKK:
Merumus
pembelajaran.
Nilai:
-Menghayati
-Menghargai
|
CONTOH RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Nama guru: Nurul Atikah Binti Abdul Razak
Matapelajaran: Ibadat
Kelas: Tahun 6
Masa: 3.30 petang – 6.30 petang
Bilangan: 28 orang
Tajuk: Udhiyyah (korban)
Kemahiran: Mendengar, Melihat
Kaedah: Dialog
Pengetahuan sedia ada: Perayaan hari raya haji sering melihat lembu
dikorbankan.
Hasil pembelajaran:
1)Memahami pengertian dan hukum udhiyyah(korban)
2)Mengetahui jenis haiwan yang boleh dijadikan udhiyyah(korban)
3)Memahami panduan perlaksanaam udhiyyah(korban)
Kemahiran berfikir:Merumus, soal jawab, mereka cipta
Penerangan nilai: Menghormati, bekerjasama, berdisiplin, khusyuk.
Bahan bantu mengajar: LCD, komputer riba, projector, kitab, kad
manila, kertas bergambar
Masa
Langkah
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
Pendahuluan
(2
minit)
|
Ucapan
salam dan bacaan doa sebelum belajar:
بسم
الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح
علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك
ياأرحم الراحمين
|
Guru
memberi salam
-Guru
meminta murid membaca doa sebelum memulakan pelajaran secara bersama-sama
dengan guru
|
Nilai:
Khusyuk
|
Set
Induksi
( 5 minit )
|
-Audio suara
haiwan seperti:
a) Lembu
b)Kambing
c)Kerbau
d)Unta
e)Biri atau
kibash
1)Apakah
suara yang kamu dengari?
Andaian
jawapan: Kambing, lembu, kerbau, unta dan biri.
2)Pada bulan
zulhijjah, hari apa yang disambut dengan haiwan tersebut?
Andaian
jawapan: Ud’hiyyah (Korban)
|
-Guru
menayangkan beberapa audio.
-Guru meminta
murid meneka bunyi audio.
-Murid meneka
setiap audio yang telah guru bukanya.
-Guru
mengaitkan audio suara dengan pelajaran hari ini.
|
Kemahiran:
-Pendengaran
-Membuat
perkaitan
Strategi:
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Pendekatan:
deduktif
Nilai:
-Berani
mencuba
-Bersungguh-sungguh
|
Langkah 1
(10 minit)
|
PENGERTIAN
UDHIYYAH:
-Pada sudut
bahasa:
Binatang yang
disembelih daripada unta atau lembu atau kerbau atau kambing.
|
-Guru
menerangkan pengertian udhiyyah dan hukum udhiyyah.
-Guru
menyuruh murid berbincang bersama rakan bersebelahan.
-Guru
menyoal apa yang disampaikan olehnya berdasarkan penerangan yang telah
diberikan.
-Murid
menjawab segala persoalan yang telah diberikan.
-Guru
memberikan tindak balas melalui peneguhan positif dan negatif.
|
Strategi:
1)Pendekatan
2)Teknik
3)Aktiviti
4)Kemahiran:
-Dapat
menguasai pembelajaran dengan baik
Alat
bantu mengajar:
LCD,
projector, komputer riba dan kitab.
|
-Pada
sudut istilah:
Binatang
yang disembelih pada hari raya haji dan hari tasyrik dengan tujuan
menghampirkan diri kepada Allah.
HUKUM
MELAKUKAN UDHIYYAH:
-Wajib
(i)Sebagai
khusiyyah diri rasulullah S.A.W.
(ii)Apabila
bernazar seperti ia berkata “wajib bagiku berkorban dengan kambing ini.”
(iii)Apabila
ditentukan (تعيين) seperti ia berkata
“lembu ini untuk koban”.
-Sunnah
Mu’akad
Orang
islam amnya.
-Sunnah
kifayyah
أهل البيت ,bagi setiap keluarga melakukan satu korban.
-Sunnah
Ain
Bagi
yang tiada أهل البيت
|
|||
Langkah
2
(5
minit)
|
PANDUAN
PELAKSANAAN IBADAH UDHIYYAH:
1)Binatang
-Disembelih
daripada binatang an’am.
-Umurnya
mengikut ketetntuan syarak.
-Tiada
kecacatan yang boleh mengurangkan dagingnya.
2)Penyembelih
-Penyembelih
mestilah seorang islam.
-Ketika
menyembelih hendaklah niat untuk melakukan korban dengan menggunakan alat
sembelihan yang dibenarkan oleh syarak.
3)Waktu
menyembelih
-10
zulhijjah selepas terbit matahari dan solat hari raya beserta dua khutbah
yang ringan sehingga akhir hari tasyrik pada 11,12 dan 13 zulhijjah.
-Waktu
yang afdhal pada 10 zulhijjah dengan dilambatkan sedikit setelah terbit
matahari pada 27 minit dan solat hari raya beserta dua khutbahnya.
|
-Guru
memberikan panduan pelaksanan ibadah udhiyyah.
-Guru
meminta beberapa orang murid untuk bertanyakan soalan bagi yang tidak
memahami.
-Beberapa
orang murid bertanyakan soalan.
-Guru
menjawab soalan yang telah diberikan.
|
Kemahiran:
-Pendengaran
-Berfikir
-Bertutur
KBKK:
-Dialog
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
|
Langkah
3
(5minit)
|
BINATANG
AN’AM:
1)Lembu
-Berumur
2 tahun atau lebih
2)Kambing
-Berumur
2 tahun atau lebih
3)Kerbau
-Berumur
2 tahun atau lebih
4)Unta
-Berumur
5 tahun atau lebih
5)Biri-biri
atau kibash
-Berumur
1 tahun atau telah gugur gigi.
|
-Guru
meminta murid membentuk beberapa kumpulan.
-Murid
duduk di dalam kumpulan.
-Guru
memberi sebuah permaianan “puzzle” mengenai bintang an’am.
-Murid
diminta mencantumlkan kepingan hingga selesai.
-Murid
diminta membentangkan hasil kerja mereka dihadapan kelas.
-Guru
memberikan tindakbalas melalui peneguhan positif dan negatif kepada murid.
|
Kaedah:
-Aplikasi
kaedah “puzzle”.
KBKK:
-Murid
dikehendaki menyusun “puzzle” sehingga berjaya. Kemudian meneka hasil
penyusunan.
Alat
bantu mengajar:
-Kad
manila, kertas bergambar, gunting, gam yang telah guru sediakan menjadikan
‘puzzle”.
|
Penutup
(3
minit)
|
-Ibadah
udhiyyah sangat dituntu melakukannya bagi mereka yang berkemampuan.
-Seseorang
yang sanggup membelanjakan wang ringgit demi kemaslahatan am akan memperolehi
kebaikan dan kelebihan yang dijanjikan oleh Allah S.W.T.
-Mencontohi
syariat nabi Ibrahim dan nabi ismail sebagai lambat ketaatan kepada Allah
S.W.T. yang memerlukan pengorbanan besar.
|
-Guru
membuat beberapa kesimpulan akhir mengenai pelajaran pada hari ini.
-Guru
meminta beberapa orang murid mengulangi pelajaran pada hari tersebut
dihadapan kelas mengikut kefahaman mereka.
|
KBKK:
Merumus
pembelajaran.
Nilai:
-Menghayati
-Kebijaksanaan
|
Nama guru: Nurul Atikah Binti Abdul Razak
Matapelajaran: Ibadat
Kelas: Tahun 6
Masa: 3.30 petang – 6.30 petang
Bilangan: 28 orang
Tajuk: Aqiqah
Kemahiran: Melihat, mendengar, menulis
Kaedah: Dialog
Pengetahuan sedia ada: Penyambutan kelahiran bayi di rumah saudara
mara.
Hasil pembelajaran:
1)Memahami pengertian dan hukum aqiqah.
2)Memahami panduan perlaksanaan ibadah aqiqah.
3)Mengetahui hukum daging sembelihan aqiqah dan perbezaan antara
udhiyyah dengan aqiqah.
Kemahiran berfikir: Soal jawab, mereka cipta, merumus
Penerangan nilai: khusyuk, berdisiplin, mentaati
Bahan bantu mengajar: LCD, projector, komputer riba dan kitab.
Masa
Langkah
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
Pendahuluan
(2
minit)
|
Ucapan
salam dan bacaan doa sebelum belajar:
بسم
الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح
علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك
ياأرحم الراحمين
|
Guru
memberi salam
-Guru
meminta murid membaca doa sebelum memulakan pelajaran secara bersama-sama
dengan guru
|
Nilai:
Khusyuk
|
Set
Induksi
( 5 minit )
|
-Ditayangkan
video berkaitan penyambutan kelahiran bayi.
-Bayi
diddukung oleh ayahnya di dalam suatu majlis.
-Bayi dicukur
rambutnya di dalam majlis tersebut.
-Orang ramai
mendoakan kesejahteraan hidup ke atas bayi di dunia ini.
1)Apakah
yang kamu lihat di dalam video ini?
Andaian
jawapan : Bayi
2)Apakah
yang kamu faham mengenai video ini?
Andaian
jawapan : upacara majlis
3)Mengapakah
upacara majlis diadakan?
Andaian
jawapan: Aqiqah
|
-Guru
menayangkan video dihadapan kelas.
-Murid
dikehendaki memfokuskan diri.
-Guru menyoal
mengenai video berkaitan
-Murid
menjawab soalan yang diutarakan
-Guru
mengaitkan video dengan pelajaran hari ini.
|
Kemahiran:
-Pendengaran
-Membuat
perkaitan
Strategi:
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Pendekatan:
deduktif
Nilai:
-Berani
mencuba
-Bersungguh-sungguh
|
Langkah 1
(10 minit )
|
PENGERTIAN
AQIQAH:
-Pada
sudut bahasa:
Rambut
yang tumbuh dikepala bayi ketika dilahirkan.
-Pada
sudut istilah:
Menyembelih
binatang an’am untuk bayi pada hari lahirnya yang ketujuh ketika bercukur
rambutnya.
HUKUM
MELAKUKAN AQIQAH:
1)Sunnah
mu’akad keatas orang yang wajib nafkah keatas kanak itu.
2)Wajib
jika dinazarkan.
HIKMAH
DISYARIATKAN AQIQAH:
-Menzahirkan
kesyukuran dan kegembiraan kepada Allah kerana dikurniakan zuriat.
-Mendekatkan
bayi baru dengan amalan sunnah.
-Untuk
melaksanakan syiar islam dan cara hidup islam di dalam masyarakat.
-Dapat
menghebohkan kelahiran bayi dan mengukuhkan silaturrahim dengan penduduk
setempat.
-Menggalakkan
amalan bersedekah.
|
-Guru
menerangkan pengertian, hukum, hikmah disyariatkan aqiqah.
-Guru
meminta murid memahami pelajaran yang diajarinya.
-Guru
meminta murid menyoalkan beberapa soalan
kepada guru pelajaran yang masih belum menguasai tahap kefahaman.
-Beberapa
orang murid bertanyakan soalan.
-Guru
menjawab dengan menerangkan semula mengenai soalan mereka.
|
Strategi:
1)Pendekatan
2)Teknik
3)Aktiviti
4)Kemahiran:
-Dapat
menguasai pembelajaran dengan baik
Alat
bantu mengajar:
LCD,
projector, komputer riba dan kitab.
|
Langkah
2
(5
minit)
|
PERBEZAAN ANTARA UDHIYYAH DENGAN
AQIQAH:
1)Udhiyyah
-Niat
menyembelih
-Menyembelih
pada 10 zulhijjah sehingga akhir hari tasyrik.
-Disedekahkan
keadaan mentah.
-Menghampirkan
diri kepada Allah dan mengenang kembali peristiwa nabi Ibrahim dengan
anaknya.
2)Aqiqah
-Niat
aqiqah
-Pada
bila masa sepanjang tahun
-Disedekahkan
memasak.
-Kesyukuran
kerana kelahiran anak.
|
-Guru
mengemukakan perbezaan antara udhiyyah dengan aqiqah.
-Murid
menghayati apa yang ingin disampaikan oleh guru.
|
Kemahiran:
-Pendengaran
-Berfikir
KBKK:
-Dialog
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
bahan
|
Langkah
3
(5
minit)
|
PANDUAN
PELAKSANAAN IBADAH AQIQAH:
1)Waktu
melakukan aqiqah
-Selepas
kelahiran hingga umur baligh
-Afdhal
pada hari ketujuh kelahiran.
2)Binatang
aqiqah
-binatang
al- an’am
-Bagi
lelaki dua ekor kambing dan bagi perempuan seekor kambing.
-Memadai
kanak lelaki seekorkambing atau sepertujuh daripada unta,lembu atau kerbau.
3)Menyembelih
aqiqah
-penyembelih
cukup syarat
-afdhal
selepas terbit matahari
|
Kaedah:
-Aplikasi
kaedah teka silang kata.
KBKK:
-Menulis
jawapan di dalam kotak yang disediakan dalam kertas teka silang kata.
Alat
bantu mengajar:
-Kertas
soalan yang disediakan oleh guru
|
Penutup
(3
minit)
|
-Agama
islam sangat sempurna telah memberikan
contoh dan teladan tentang cara kaedah menyambut kelahiran bayi hinggalah
diberi nama yang baik.
-Ibadah
disyariatkan supaya umat islam tidak mencontohi adat yang menyeleweng
daripada ajaran Nabi Muhammad S.A.W.
|
-Guru
membuat beberapa kesimpulan akhir mengenai pelajaran pada hari ini.
-Guru
meminta beberapa orang murid mengulangi pelajaran pada hari tersebut
dihadapan kelas mengikut kefahaman mereka.
|
KBKK:
Merumus
hasil pembelajaran.
Nilai:
-
Menghayati
-Kebijaksanaan
|
CONTOH RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Nama guru: Nurul Atikah Binti Abdul Razak
Matapelajaran: Ibadat
Kelas: Tahun 6
Masa: 3.30 petang – 6.30 petang
Bilangan: 28 orang
Tajuk: at’imah
Kemahiran: Melihat, mendengar, menulis.
Kaedah: Dialog
Pengetahuan sedia ada: Melihat logo halal pada setiap pembelian
makanan di pasaraya.
Hasil pembelajaran:
1)Memahami pengertian dan hukum at’imah
2)Mengetahui tujuan dan hikmah makanan yang halal.
3)Mengetahui
pengenalan binatang yang halal dimakan.
Kemahiran berfikir: Soal jawab, mereka cipta, merumus.
Penerangan nilai: Khusyuk, bekerjasama, mentaati, berdisiplin,
berhemah tinggi
Bahan bantu mengajar: LCD, projector, komputer riba dan kitab, kad
manila.
Masa
Langkah
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
Pendahuluan
(2
minit)
|
Ucapan
salam dan bacaan doa sebelum belajar:
بسم
الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح
علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك
ياأرحم الراحمين
|
Guru
memberi salam
-Guru
meminta murid membaca doa sebelum memulakan pelajaran secara bersama-sama
dengan guru
|
Nilai:
Khusyuk
|
Set
Induksi
( 5 minit )
|
-Dua lakonan
di dalam dua situasi:
Situasi Pertama
-Suatu
petang, Ahmad berasa lapar dan pergi ke kedai mamak.
A:
“Saya mahu beli mee goring mamak satu”
B:
“Baiklah”.
Situasi Kedua
-Ali
baru pulang ke kampong halaman. Dia berasa amat teruja untuk meninjau kawasan
tersebut. Ali sedang berjalan tiba –tiba Ali ternampak Pho An dibawah pokok .
A:
“Hey Ali, u sudah balik ya. Marilah minum arak bersamaku di sini. Sedap !
rugi u tidak cuba maa”.
B:
‘Hey Pho An, eh tidak mengapalah. Aku mahu pulang ke rumah nenekku dengan segera.
Awak minum sahajalah”.
|
-Guru
memanggil dua orang pelajar untuk membantunya melakukan lakonan bersamanya.
-Guru meminta
murid bertanyakan soalan terhadap hasil lakonan.
-Murid
mengutarakan beberapa soalan
-Murid
menjawab soalan guru.
-Guru membuat
perkaitan
|
Kemahiran:
-Berfikir
-Membuat
perkaitan
-Pendengaran
Kaedah:
Simulasi/ Main peranan
Strategi:
-Berpusatkan
murid
Pendekatan:
deduktif
Nilai:
-Berani
mencuba
-Kreatif
|
Langkah 1
(10 minit )
|
PENGERTIAN
AT’IMAH:
-Pada
sudut bahasa:
Makanan
dan minuman
-Pada
sudut istilah:
Barang
yang dibuat atau dihasilkan atau hasil atau penghasilan atau pengeluaran yang
melibatkan makanan dn minuman.
HUKUM
AT’IMAH:
-Di
dalam islam ada makanan yang halal dan ada makanan yang haram.
TUJUAN
DAN HIKMAH DISYARIATKAN MAKAN MAKANAN YANG HALAL:
-Bukti
ketaatan dan ketakwaan kepada Allah S.W.T.
-Makanan
yang halal dimakan akan memberi kesan yang baik terhadap rohani dan jasmani
manusia.
-Mendorong
umat islam mencari rezeki yang halal.
-Makanan
yang halal menjadi syarat ibadah dan doa diterima.
-Terselamat
dari api neraka.
|
-Guru
menerangkan pengertian, hukum,tujuan dan hikmah disyariatkan at’imah.
-Guru
meminta murid memahami pelajaran yang diajarinya.
-Guru
meminta murid menyoalkan beberapa soalan
kepada guru pelajaran yang masih belum menguasai tahap kefahaman.
-Beberapa
orang murid bertanyakan soalan.
-Guru
menjawab dengan menerangkan semula mengenai soalan mereka
|
Strategi:
1)Pendekatan
2)Teknik
3)Aktiviti
4)Kemahiran:
-Dapat
memahami pembelajaran dengan baik
Alat
bantu mengajar:
LCD,
projector, komputer riba dan kitab.
|
Langkah
2
(5
minit)
|
CIRI MAKANAN YANG HALAL:
-Tidak
daripada binatang haram dimakan.
-Tidak
mengandungi najis.
-Alat
yang digunakan bebas daripada najis.
-Dalam
masa menyedia, menyimpan tidak bersentuhan atau berdekatan dengan najis
mengikut syarak.
-Bukan
dari cara sumber yang haram seperti mencuri ayam untuk dibuat makan sendiri.
|
-Guru
menyenaraikan ciri makanan yang halal dimakan.
-Murid
menghayati apa yang ingin disampaikan oleh guru supaya dapat dipraktikkan dalam
kehidupan harian mereka.
|
Kemahiran:
-Pendengaran
-Berfikir
KBKK:
-Dialog
Strategi:
-Berpusatkan
guru
|
Langkah
3
(5
minit)
|
BINATANG
YANG HALAL DAN HARAM:
1)Halal
-Dalil
halal
-Tiada
dalil menyuruh membunuh
-Tiada
bias dan racun.
-Hidup
kekal didalam air sahaja tidak didarat.
-Tidak
bertaring
-Binatang
yang disahkan DNA oleh bioteknologi.
2)Haram
-Ada
dalil haram
-Dalil
sunnah membunuh
-Dilarang
membunuhnya
-Ada
bias dan racun.
-Ada
taring
-Hidup
didarat dan di air
-Binatang
yang dipandang jijik.
-Memakan
benda kotor.
|
-Guru
memberikan murid beberapa kumpulan.
-Setiap
kumpulan diberikan “flashcard” haram dan halal.
-Beberapa
orang murid terpilih untuk membantu guru dihadapan.
-Beberapa
orang murid menunjukkan kepingan kad yang diberikan oleh guru dihadapan
kelas.
-Setiap
kumpulan mestilah mengangkat “flashcard” sebagai jawapan samada halal atau
haram.
-Guru
menyemak setiap jawapan yang telah diberikan.
|
Kaedah:
-Aplikasi
kaedah meneka dalam berkumpulan.
KBKK:
-Menunjukkan
kad samada haram atau halal.
Alat
bantu mengajar:
-Kertas
soalan yang disediakan oleh guru
|
Penutup
(3
minit)
|
-Mengetahui
halal dan haram amat penting bagi umat islam kerana ia menyentuh soal
keimanan mereka.
-Umat
islam dikehendaki berwaspada dalam usaha mengelak daripada makanan yang haram
atau diragui.
-Setiap
binatang yang tiada dalil pengharamannya dianggap maakanan yang halal
dimakan.
|
-Guru
membuat beberapa kesimpulan akhir mengenai pelajaran pada hari ini.
-Guru
meminta beberapa orang murid mengulangi pelajaran pada hari tersebut
dihadapan kelas mengikut kefahaman mereka.
|
KBKK:
Merumus
hasil pembelajaran.
Nilai:
-Menghayati
-Memahami
|
CONTOH RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Nama guru: Nurul Atikah Binti Abdul Razak
Matapelajaran: Ibadat
Kelas: Tahun 6
Masa: 3.30 petang – 6.30 petang
Bilangan: 28 orang
Tajuk: Solat ketika darurat.
Kemahiran: Melihat, mendengar, membaca.
Kaedah: Dialog
Pengetahuan sedia ada: Mengetahui saat keadaan susah ingin bersolat
seperti sakit atau lain
Hasil pembelajaran:
1)Memahami pengertian dan hukum solat ketika darurat
2)Melaksanakan ibadah solat ketika darurat mengikut kaedah yang
betul.
3)Mengetahui
cara solat dalam kenderaan,ketika sakit,syiddatul auf dan fakidu thurain.
Kemahiran berfikir: Soal jawab, merumus, mereka cipta.
Penerangan nilai: Menghormati, khusyuk, bekerjasama, berdisiplin.
Bahan bantu mengajar: LCD, projector, komputer riba dan kitab.
Masa
Langkah
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa sebelum belajar:
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح
علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك
ياأرحم الراحمين
|
Guru memberi salam
-Guru meminta murid membaca doa sebelum memulakan pelajaran
secara bersama-sama dengan guru
|
Nilai: Khusyuk
|
Set Induksi
( 5 minit )
|
-Satu lakonan situasi
Situasi
Pada suatu hari Hafiz terlibat dengan kemalangan. Semasa
kemalangan itu, Hafiz menghadapi kecederaan teruk sehingga kaki kirinya patah
dan Hafiz terpaksa menggunakan tongkat untuk menampung badan dia untuk
berjalan. Ketika Hafiz di sekolah bersama rakannya, terdengar suara azan
berkemundang.
A:”Hafiz! Jom kita solat berjemaah”.
Hafiz:”Takpelah, kamu semua pergi solatlah. Saya tak tahu
bagaimana nak solat sedangkan kaki saya tidak boleh berdiri dengan sempurna
seperti kalian”.
|
-Guru meminta beberapa orang murid untuk membantunya berlakon di
hadapan kelas.
-Guru mengutarakan beberapa soalan mengenai kefahaman mereka atas
hasil lakonan yang dibuat oleh muridnya.
-Murid menjawab soalan yang diutarakan oleh guru.
-Guru membuat perkaitan dengan hasil lakonan tersebut.
|
Kemahiran:
-Berfikir
-Melihat
-Pendengaran
-Membuat perkaitan
Kaedah:
-Simulasi/Main peranan.
Strategi:
-Berpusatkan murid
-Berpusatkan bahan
Pendekatan: deduktif
Nilai:
-Berani mencuba
-Bersungguh-sungguh
|
Langkah 1
(10 minit )
|
PENGERTIAN SOLAT KETIKA DARURAT:
-Kaedah atau cara (kaifiyah) bersolat yang diharuskan syarak
melakukannya dalam keadaan tertentu.
HUKUM SOLAT KETIKA DARURAT:
-Islam memberi kelonggaran kepada orang yang halangan dan
kesukaran untuk solat secara sempurna dan mengikut cara dengan kemampuan yang
sesuai.
DALIL SOLAT KETIKA DARURAT:
1)Firman Allah S.W.T.:
-Ertinya: dengan ketetapan demikian itu Allah Mengkehendaki kamu
beroleh kemudahan dan tidak mengkhendaki kamu menanggung kesukaran.
2)Hadis rasulullah s.a.w.:
-Ertinya: Daripada Ibn Abbas bersabda rasulullah s.a.w.
sesungguhnya Allah telah mensyariatkan agama islam , maka jadikanlah mudah
dan tidak menyusahkan dan tidak ia menjadikan sempit.
|
-Guru menerangkan pengertian, hukum, dalil disyariatkan solat
ketika darurat.
-Guru meminta murid memahami pelajaran yang diajarinya.
-Guru meminta murid menyoalkan beberapa soalan kepada guru pelajaran yang masih belum
menguasai tahap kefahaman.
-Beberapa orang murid bertanyakan soalan.
-Guru menjawab dengan menerangkan semula mengenai soalan mereka.
|
Strategi:
1)Pendekatan
2)Teknik
3)Aktiviti
4)Kemahiran:
-Dapat menguasai pembelajaran dengan baik
Alat bantu mengajar:
LCD, projector, komputer riba dan kitab.
|
Langkah 2
(5 minit)
|
SYARAT SAH SOLAT
DARURAT:
-Sseorang yang ingin menunaikan solat darurat mestilah bersih
daripada hadas
-Berada di dalam keadaan yang berwuduk
-Menutup aurat sempurna
-Solat mestilah menghadap kiblat
-Berada didalam situasi yang sukar
|
-Guru menyenaraikan syarat sah solat darurat
-Murid menghayati apa yang ingin disampaikan oleh guru supaya
dapat dipraktikkann dalam kehidupan masa akan datang.
|
Kemahiran:
-Pendengaran
-Berfikir
KBKK:
-Dialog
Strategi:
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan bahan
|
Langkah 3
(5 minit)
|
CARA SOLAT KETIKA DARURAT:
1)Solat syiddatul auf
-Solat ketika keadaan didalam cemas seperti peperangan atau lain.
2)Solat dalam kenderaan
-Solat yang dilakukan dalam kenderaan disebabkan kesuntukkan masa
seperti terperangkap lalu lintas
3)Solat ketika sakit
-Solat bagi mereka yang sakit tubuh badan sehingga tidak mampu
mengerakkan anggota badan.
4)Solat faqidu tohurain
-Solat dimana ketiadaan dua alat toharah iaitu air dan debu tanah
suci.Solat didirikan dalam waktunya.
|
-Guru membahagikan murid kepada 9 kumpulan yang dimana 6 kumpulan
merupakan tajuk kecil bagi solat ketika sakit.
-Guru meminta murid berbincang bersama kumpulan tentang
pembelajaran tersebut.
-Setiap kumpulan membentangkan hasil perbincangan mereka.
-Guru memerikan tindak balas melalui peneguhan positif dan
negative.
|
Kaedah:
-Aplikasi kaedah demonstrasi (tunjuk cara).
KBKK:
-Mendemostrasikan setiap cara solat di dalam daerah dalam
berkumpulan.
Alat bantu mengajar:
-LCD, projector,kitab.
|
Penutup
( 3 minit )
|
-Solat merupakan suatu ibadah yang penting bagi umat islam. Solat
merupakan kunci segala ibadah.Apabila seseorang hamba melakukan solat dengan
sempurna maka ibadahnya akan sempurna. Solat merupakan tiang agama.
|
-Guru membuat beberapa kesimpulan akhir mengenai pelajaran pada
hari ini.
-Guru meminta beberapa orang murid mengulangi pelajaran pada hari
tersebut dihadapan kelas mengikut kefahaman mereka
|
-Guru membuat beberapa kesimpulan akhir mengenai pelajaran pada
hari ini.
-Guru meminta beberapa orang murid mengulangi pelajaran pada hari
tersebut dihadapan kelas mengikut kefahaman mereka
|
- STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
MAKSUD
-Cara atau langkah / tindakan yang mesti dilaksanakan untuk mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran.
-Lebih menjurus dan menumpukan kepada pencapaian atau hasil pembelajaran.
Terbahagi kepada 5 bahagian iaitu:
a) Strategi berpusatkan guru
b) Strategi berpusatkan murid
c) Strategi berpusatkan bahan
d) Strategi pengajaran secara kelas
e) Strategi pengajaran secara individu
1) Strategi berpusatkan guru
-Memainkan peranan yang utama.
-Guru yang menguasai dan mengawal segala aktiviti pelajaran.
-Guru banyak memberikan penerangan.
•Ciri-ciri "pemusatan guru"
-Komunikasi dan interaksi di antara guru dan murid sehala.
-Ciri kempimpinan guru bersifat autokratik, murid tidak berpeluang menyumbangkan pendapat mereka.
-Strategi pengajaran lebih mengutamakan pencapaian objektif pengajaran guru.
-Penyebaran ilmu pengetahuan lebih utamakan daripada penyuburan nilai murni atau perkembangan emosi.
-Murid menjadi kurang kreatif dan tidak berinsiatif.
-Teknik mengajar guru ditumpukan kepada penyampaian fakta secara menghafal. Pembelajaran murid banyak mengingat dan menghafal dan kurang berupaya buat intepratasi.
2) Strategi berpusatkan murid
-Murid peranan yang penting
-Digalakkan melibatkan diri secara aktif
-Seorang pemimpin yang membimbing murid jalankan aktiviti pembelajaran
-Kaedah dan teknik yang digunakan seperti inkuiri penemuan, perbincangan, main peranan dan sumbangsaran.
•Ciri -ciri "pemusatan murid"
-Komunikasi dua hala.
-Guru bersifat demokratik.
-Lebih mengutamakan pencapaian objektif pembelajaran murid.
-Ujian formatif sering ditekankan dan keputusan ujian untuk menguji kelemahan.
-Murid menunjukkan sifat kreatif dan berinsiatif
3) Strategi berpusatkan bahan
-Guru menyampaikan pengajaran berpusatkan bahan melalui bahan maklumat rujukan.
-Murid boleh memahami pembelajaran dengan lebih bermakna secara individu atau berkumpulan tanpa kehadiran guru.
-Kaedah berbahan ialah buku skrab, modul, audio visual, projektor, televisyen, komputer dan sebagainya.
•Ciri-ciri "pemusatan bahan"
-Bahan murid peranan penting.
-Komunikasi dan interaksi berlaku antara guru dengan bahan pengajaran atau murid dengan bahan pengajaran.
-Menekankan perkembangan kognitif, jasmani dan rohani.
-Mementingkan aktiviti pnp yang bermakna melalui pengalaman sebenar.
-Adanya bahan pelajaran, ilmu pengetahuan yang abstrak dapat dikaitkan dengan konkrit.
-Cara atau langkah / tindakan yang mesti dilaksanakan untuk mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran.
-Lebih menjurus dan menumpukan kepada pencapaian atau hasil pembelajaran.
Terbahagi kepada 5 bahagian iaitu:
a) Strategi berpusatkan guru
b) Strategi berpusatkan murid
c) Strategi berpusatkan bahan
d) Strategi pengajaran secara kelas
e) Strategi pengajaran secara individu
1) Strategi berpusatkan guru
-Memainkan peranan yang utama.
-Guru yang menguasai dan mengawal segala aktiviti pelajaran.
-Guru banyak memberikan penerangan.
•Ciri-ciri "pemusatan guru"
-Komunikasi dan interaksi di antara guru dan murid sehala.
-Ciri kempimpinan guru bersifat autokratik, murid tidak berpeluang menyumbangkan pendapat mereka.
-Strategi pengajaran lebih mengutamakan pencapaian objektif pengajaran guru.
-Penyebaran ilmu pengetahuan lebih utamakan daripada penyuburan nilai murni atau perkembangan emosi.
-Murid menjadi kurang kreatif dan tidak berinsiatif.
-Teknik mengajar guru ditumpukan kepada penyampaian fakta secara menghafal. Pembelajaran murid banyak mengingat dan menghafal dan kurang berupaya buat intepratasi.
2) Strategi berpusatkan murid
-Murid peranan yang penting
-Digalakkan melibatkan diri secara aktif
-Seorang pemimpin yang membimbing murid jalankan aktiviti pembelajaran
-Kaedah dan teknik yang digunakan seperti inkuiri penemuan, perbincangan, main peranan dan sumbangsaran.
•Ciri -ciri "pemusatan murid"
-Komunikasi dua hala.
-Guru bersifat demokratik.
-Lebih mengutamakan pencapaian objektif pembelajaran murid.
-Ujian formatif sering ditekankan dan keputusan ujian untuk menguji kelemahan.
-Murid menunjukkan sifat kreatif dan berinsiatif
3) Strategi berpusatkan bahan
-Guru menyampaikan pengajaran berpusatkan bahan melalui bahan maklumat rujukan.
-Murid boleh memahami pembelajaran dengan lebih bermakna secara individu atau berkumpulan tanpa kehadiran guru.
-Kaedah berbahan ialah buku skrab, modul, audio visual, projektor, televisyen, komputer dan sebagainya.
•Ciri-ciri "pemusatan bahan"
-Bahan murid peranan penting.
-Komunikasi dan interaksi berlaku antara guru dengan bahan pengajaran atau murid dengan bahan pengajaran.
-Menekankan perkembangan kognitif, jasmani dan rohani.
-Mementingkan aktiviti pnp yang bermakna melalui pengalaman sebenar.
-Adanya bahan pelajaran, ilmu pengetahuan yang abstrak dapat dikaitkan dengan konkrit.
•PENDEKATAN KAEDAH PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
1) Parera,1986: Satu pandangan mengenai idea utama yang hendak dibahaskan dan merupakan satu pendekatan yang diterima umum dan menjadi asas kepada sesuatu harian.
2) Kamarudin Haji Husin, 1988: Satu kumpulan andaian yang saling berkait tentang hakikat pengajaran dan hakikat pembelajaran.
ΦJenis-jenis pendekatan:
(1) Pendekatan Induktif
(2) Pendekatan Deduktif
(3) Pendekatan Elektik
(4) Pendekatan Komunikatif
(5) Pendekatan Tematik
(6) Pendekatan Interaksional
(7) Pendekatan Pengelaran Bahasa
(8) Pendekatan Bersepadu
(9) Pendekatan Masteri
•INDUKTIF
-Memberi contoh kepada kesimpulan umum.
-Memberi peluang kepada pelajar membuat kesimpulan sendiri.
-Bermatlamatkan kepada pembentukkan kebiasaan dan menekankan kepada pengulangan untuk hukum.
¤Ciri -ciri pendekatan Induktif
-Mempelbagaikan perbendaharaan kata untuk mendapatkan hukum.
-Memperkenalkan pengetahuan dan pengalaman.
-Memproses maklumat.
1) Pelaksanaan Permulaan
-Menentukan objektif pelajaran.
-Menyediakan contoh-contoh.
-Menyediakan soalan.
-Menyediakan alat bantu mengajar.
2) Peringkat 2
-Set induksi
-Mengemukakan contoh.
•DEDUKTIF
-Pengajaran dengan mengemukakan generalisasi dan kemudian diikuti oleh contoh.
-Bermatlamatkan pemerolehan struktur kognitif.
-Pendekatan ini lebih banyak menekankan aspek tulisan.
¤Ciri-ciri pendekatan Deduktif
-Generalisasi pada permulaan pengajaran mestilah dinyatakan secara eksplisit.
-Contoh-contoh yang digunakan mestilah sesuai dan mencukupi.
-Contoh tidak harus datang dari guru sahaja tetapi juga dari murid.
-Contoh mesti betul supaya dapat meniru dan menghasilkan contoh yang lain.
-Pemahaman generalisasi murid mesti dinilai melalui pelbagai cara.
•KESIMPULAN KAEDAH
-Beberapa langkah atau kegiatan yang mempunyai urutan yang tertentu dalam menyampaikan isi pengajaran.
•JENIS KAEDAH
1) Talaqqi-Musyafahah
2) Hafalan
3) Tasmi'
4) Bercerita
5) Perbincangan
6) Main peranan
7) Penyelesaian masalah
8) Lakonan
9) Tunjuk cara
¤Kaedah Talaqqi Musyafahah
-Menurut bahasa diambil daripada perkataan iaitu pelajar bersemuka atau berhadapan guru
¤Musyafahah
-Dari mulut ke mulut (pelajar baca al-quran dengan memerhati gerak bibir guru untuk mendapatkan sebutan makhraj yang betul.
¤Tujuan Talaqqi Musyafahah
-Membezakan bacaan panjang atau pendek sebutan huruf membaca dengan betul dan fasih.
¤Makna Tasmi'
-Murid memprrdengarkan bacaan yang ditetapkan dihadapan guru jika terdapat kesalahan guru terus membetulkannya.
1) Parera,1986: Satu pandangan mengenai idea utama yang hendak dibahaskan dan merupakan satu pendekatan yang diterima umum dan menjadi asas kepada sesuatu harian.
2) Kamarudin Haji Husin, 1988: Satu kumpulan andaian yang saling berkait tentang hakikat pengajaran dan hakikat pembelajaran.
ΦJenis-jenis pendekatan:
(1) Pendekatan Induktif
(2) Pendekatan Deduktif
(3) Pendekatan Elektik
(4) Pendekatan Komunikatif
(5) Pendekatan Tematik
(6) Pendekatan Interaksional
(7) Pendekatan Pengelaran Bahasa
(8) Pendekatan Bersepadu
(9) Pendekatan Masteri
•INDUKTIF
-Memberi contoh kepada kesimpulan umum.
-Memberi peluang kepada pelajar membuat kesimpulan sendiri.
-Bermatlamatkan kepada pembentukkan kebiasaan dan menekankan kepada pengulangan untuk hukum.
¤Ciri -ciri pendekatan Induktif
-Mempelbagaikan perbendaharaan kata untuk mendapatkan hukum.
-Memperkenalkan pengetahuan dan pengalaman.
-Memproses maklumat.
1) Pelaksanaan Permulaan
-Menentukan objektif pelajaran.
-Menyediakan contoh-contoh.
-Menyediakan soalan.
-Menyediakan alat bantu mengajar.
2) Peringkat 2
-Set induksi
-Mengemukakan contoh.
•DEDUKTIF
-Pengajaran dengan mengemukakan generalisasi dan kemudian diikuti oleh contoh.
-Bermatlamatkan pemerolehan struktur kognitif.
-Pendekatan ini lebih banyak menekankan aspek tulisan.
¤Ciri-ciri pendekatan Deduktif
-Generalisasi pada permulaan pengajaran mestilah dinyatakan secara eksplisit.
-Contoh-contoh yang digunakan mestilah sesuai dan mencukupi.
-Contoh tidak harus datang dari guru sahaja tetapi juga dari murid.
-Contoh mesti betul supaya dapat meniru dan menghasilkan contoh yang lain.
-Pemahaman generalisasi murid mesti dinilai melalui pelbagai cara.
•KESIMPULAN KAEDAH
-Beberapa langkah atau kegiatan yang mempunyai urutan yang tertentu dalam menyampaikan isi pengajaran.
•JENIS KAEDAH
1) Talaqqi-Musyafahah
2) Hafalan
3) Tasmi'
4) Bercerita
5) Perbincangan
6) Main peranan
7) Penyelesaian masalah
8) Lakonan
9) Tunjuk cara
¤Kaedah Talaqqi Musyafahah
-Menurut bahasa diambil daripada perkataan iaitu pelajar bersemuka atau berhadapan guru
¤Musyafahah
-Dari mulut ke mulut (pelajar baca al-quran dengan memerhati gerak bibir guru untuk mendapatkan sebutan makhraj yang betul.
¤Tujuan Talaqqi Musyafahah
-Membezakan bacaan panjang atau pendek sebutan huruf membaca dengan betul dan fasih.
¤Makna Tasmi'
-Murid memprrdengarkan bacaan yang ditetapkan dihadapan guru jika terdapat kesalahan guru terus membetulkannya.
Comments
Post a Comment