PENGAJARAN MAKRO DAN MIKRO
•PENGAJARAN MIKRO
-Suatu pengajaran pendek, mengandungi sekurang kurangnya satu kemahiran dilakukan antara 5 hingga 15 minit supaya
(a) Membina kemahiran guru secara praktik dalam bilik darjah.
(b) Mempraktik teori pengajaran dalam situasi yang terkawal
(c) Membuar analisis, perbincangan dan penilaian.
(d) Mempraktikkan teknik dalam keadaan tersusun,mudah dan kurang kompleks
(e) Dapat mengesan sendiri kesilapan yang dilakukan secara mikro
(f) Berusaha mengatasi masalah yang dihadapi
•Model perlaksanaan mikro
-Merancang
-Mengajar
-Mengulas
-Merancang semula
-Mengajar semula
-Mengulas semula
•PENGAJARAN MAKRO
-Satu sesi pengajaran yang lengkap, mengandungi beberapa kemahiran bermula dari set induksi hingga penutup.
•Pelaksanaan Makro:-
-Kelas besar
-Murid sebenar
-Guru mengajar sepenuh waktu
-Tumpu kepada pelbagai kemahiran mengajar
-Situasi sebenar
•Kemahiran mikro dan makro
1)Set induksi
2) Menerang
3) Penyoalan
4) Variasi ransangan
5) Penggunaan papan kapur
6) Pengukuhan
7) Penutup
¤Prinsip Set Induksi
-Berkait sukatan pelajaran
-Berkait dengan tajuk pelajaran
-Hasil boleh dicapai dengan singkat
-Sesuai pengalaman murid
-Sesuai umur murid
¤Objektif Set Induksi
-Mewujudkan kesediaan murid belajar
-Menarik perhatian murid
-Menarik minat murid
-Mengekalkan minat murid
-Membantu memudahkan proses pembelajaran murid
¤Komponen Set Induksi
-Menarik perhatian
-Mewujudkan motivasi
-Membuat perkaitan
-Menstruktur
¤Contoh kemahiran menarik perhatian
-Menggunakan nada suara
-Menggunakan alat bantu mengajar
-Menggunakan gerakkan isyarat
-Menunjukkan aktiviti luar biasa
¤Contoh mewujudkan motivasi
-Membangkitkan rasa ingin tahu
-Menggunakan unsur saspems
-Aktiviti yang interaktif
-Menggunakan soalan mencabar
¤Contoh membuat perkaitan
-Menggunakan satu siri soalan berkaitan
-Menyatakan had tugas dijalankan
¤Contoh Menstruktur
-Mengaitkan pengetahuan lepas pelajar dengan isi pelajaran baru.
-Mengaitkan peristiwa lampau dengan peristiwa semasa.
-Kemahiran menyampaikan maklumat konsep atau isi kandungan pelajaran pada peringkat kembangan dengan menggunakan contoh.
¤Kemahiran penyoalan
-Pembentukkan soalan
-hentian
-Fokus tinggal
-Fokus pelbagai
-Sebaran menyeluruh
-Hentian
-Melayari jawapan
-Mencungkil fikiran
¤Objektif penyoalan
-Uji pengetahuan murid
-Ransang pemikiran
-Menarik perhatian
-Menilai kebijaksanaan
-Suatu pengajaran pendek, mengandungi sekurang kurangnya satu kemahiran dilakukan antara 5 hingga 15 minit supaya
(a) Membina kemahiran guru secara praktik dalam bilik darjah.
(b) Mempraktik teori pengajaran dalam situasi yang terkawal
(c) Membuar analisis, perbincangan dan penilaian.
(d) Mempraktikkan teknik dalam keadaan tersusun,mudah dan kurang kompleks
(e) Dapat mengesan sendiri kesilapan yang dilakukan secara mikro
(f) Berusaha mengatasi masalah yang dihadapi
•Model perlaksanaan mikro
-Merancang
-Mengajar
-Mengulas
-Merancang semula
-Mengajar semula
-Mengulas semula
•PENGAJARAN MAKRO
-Satu sesi pengajaran yang lengkap, mengandungi beberapa kemahiran bermula dari set induksi hingga penutup.
•Pelaksanaan Makro:-
-Kelas besar
-Murid sebenar
-Guru mengajar sepenuh waktu
-Tumpu kepada pelbagai kemahiran mengajar
-Situasi sebenar
•Kemahiran mikro dan makro
1)Set induksi
2) Menerang
3) Penyoalan
4) Variasi ransangan
5) Penggunaan papan kapur
6) Pengukuhan
7) Penutup
¤Prinsip Set Induksi
-Berkait sukatan pelajaran
-Berkait dengan tajuk pelajaran
-Hasil boleh dicapai dengan singkat
-Sesuai pengalaman murid
-Sesuai umur murid
¤Objektif Set Induksi
-Mewujudkan kesediaan murid belajar
-Menarik perhatian murid
-Menarik minat murid
-Mengekalkan minat murid
-Membantu memudahkan proses pembelajaran murid
¤Komponen Set Induksi
-Menarik perhatian
-Mewujudkan motivasi
-Membuat perkaitan
-Menstruktur
¤Contoh kemahiran menarik perhatian
-Menggunakan nada suara
-Menggunakan alat bantu mengajar
-Menggunakan gerakkan isyarat
-Menunjukkan aktiviti luar biasa
¤Contoh mewujudkan motivasi
-Membangkitkan rasa ingin tahu
-Menggunakan unsur saspems
-Aktiviti yang interaktif
-Menggunakan soalan mencabar
¤Contoh membuat perkaitan
-Menggunakan satu siri soalan berkaitan
-Menyatakan had tugas dijalankan
¤Contoh Menstruktur
-Mengaitkan pengetahuan lepas pelajar dengan isi pelajaran baru.
-Mengaitkan peristiwa lampau dengan peristiwa semasa.
-Kemahiran menyampaikan maklumat konsep atau isi kandungan pelajaran pada peringkat kembangan dengan menggunakan contoh.
¤Kemahiran penyoalan
-Pembentukkan soalan
-hentian
-Fokus tinggal
-Fokus pelbagai
-Sebaran menyeluruh
-Hentian
-Melayari jawapan
-Mencungkil fikiran
¤Objektif penyoalan
-Uji pengetahuan murid
-Ransang pemikiran
-Menarik perhatian
-Menilai kebijaksanaan
baik namun lebih banyak penjelasannya terima kasih
ReplyDelete