CONTOH RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN


CONTOH RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Nama guru : Siti Nur Ain Binti Mohd Fadzil

Matapelajaran : Ibadat

Kelas : Tahun 64

Masa : 3.30 petang – 6.30petang

Bilangan : 25 orang

Tajuk : Ibadat

Kemahiran : melihat dan mendengar

Kaedah : soaljawab, sumbangsaran dan tujuk cara

Pengetahuan sedia ada : pelajar telah mengetahui tentang pentingnya menjaga kebersihan dalam kehidupan seharian

Hasil Pembelajaran :
1)memahami pengertian akidah thaharah (bersuci).
2)mengetahui  bahagian-bahagian air
3)menerangkan cara menyucikan kulit bangkai (samak).

Kemahiran berfikir : menjana idea, banding beza

Penerangan nilai : kebersihan

Bahan bantu mengajar : LCD, komputer, slide powerpoint, video


Langkah / Masa
Isi pelajaran
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
Catatan
Pendahuluan
(2 minit)
Membaca doa sebelum belajar :
ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺍﻟﺮﺣﻴﻢ
ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺍﻓﺘﺢ ﻋﻠﻴﻨﺍ ﺣﻜﻤﺘﺍﻙ ﻭﺍﻧﺸﺮ ﻋﻠﻴﻨﺍ ﻣﻦ ﺧﺰﺍﺋﻥ ﺭﺣﻤﺘﻚ ﻳﺎ ﺃﺭﺣﻢ ﺍﻟﺭﺍﺣﻤﻴﻦ
Guru meminta murid-murid membaca doa pelajaran.
Nilai : khusyuk
Set induksi
(5 minit)
Gambar kotoran pada pakaian
Guru mempamerkan gambar kotoran pada pakaian
Guru menyoal murid berdasarkan gambar yang ditayangkan
Murid menjawab soalan yang telah diajukan oleh guru

Kaedah : soaljawab, tunjuk cara
Langkah 1
(10 minit)
Pengertian bersuci pada bahasa ialah bersih dan bebas daripada segala kekotoran sama ada dalam bentuk nyata (), seperti najis atau bentuk maknawi seperti perkara yang mengaibkan atau sifat-sifat keji.

Pada syarak  ialah perbuatan yang mengharuskan ibadat seperti solat, tawaf atau seumpanya. Bentuk-bentuk bersuci antaranya berwuduk, mandi, istinjak dan menghilangkan najis daripada pakaian, badan dan juga tempat.

Jenis-jenis air
1)air hujan
2)air embun
3)air laut
4)air sungai
5)air mata air

Bahagian air
1)air yang suci pada dirinya dan menyucikan yang lain serta tidak makruh penggunaannya (air mutlak)
2)air yang suci dan menyucikan yang lain tetapi makruh penggunaanya pada badan (air musyammas)
3)air yang suci pada dirinya tetapi tidak dapat menyucikan yang lain (air musta’mal)
4)air yang tidak suci pada dirinya dan tidak menyucikan yang lain (air mutanajis)


Guru menerangkan pengertian thaharah (bersuci) dari segi bahasa dan istilah.

Guru mempamerkan gambar bahagian-bahagian air yang boleh digunakan untuk bersuci

Guru memberikan jenis-jenis air yang boleh digunakan untuk bersuci

Guru menjelaskan empat bahagian air iaitu air mutlak, air musyammas, air musta’mal dan air mutanajis
Bahan bantu mengajar : powerpoint

Kaedah : menerang

Nilai : istiqamah, kebersihan, patuh
Langkah 2
(5 minit)
 Pengertian menyucikan kulit bermaksud menyucikan kulit bangkai sama ada daripada binatang yang boleh dimakan atau tidak. Kulit tersebut boleh menjadi suci apabila di samak.

Cara menyucikan kulit :
1) menghilangkan darah daging dan semua yang melekat pada kulit yang boleh membusukkan jiak tidak dibuang, dengan sesuatu yang tajam rasanya atau kelat seperti tawas atau buah manjakani dan seumpamanya walaupun berupa najis seperti tahi burung merpati.
2)kulit yang telah di samak mengikut cara-cara diatas adalah suci pada zahir dan batin. Sedikit bulu yang terdapat padanya adalah dimaafkan.

Guru menerangkan pengertian menyucikan kulit atau samak

Guru menjelaskan cara-cara menyucikan kulit binatang berdasarkan video yang ditayangkan
Strategi  : berdasarkan guru dan bahan

Bahan bantu mengajar : video


Langkah 3
(5 minit)
Latihan dalam kumpulan
Guru membahagikan murid kepada tiga kumpulan

Guru meminta murid untuk menjalankan latihan amali cara menyucikan najis dari bahan yang telah disediakan

Nilai : bekerjasama, menjana idea


Penutup
(3 minit)
Ulangkaji tajuk yang telah dipelajari
Pengertian bersuci
Air yang sah untuk bersuci
Bahagian air
Pengertian menyucikan kulit
Cara menyucikan kulit

Guru merumus semula tajuk yang dipelajari
Guru membuat kesimpulan berdasarkan tajuk yang telah dipelajari
Nilai : khusyuk


CONTOH RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Nama guru : Siti Nur Ain Binti Mohd Fadzil

Matapelajaran : Ibadat

Kelas : Tahun 4

Masa : 3.30 petang – 6.30petang

Bilangan : 25 orang

Tajuk : Ibadat

Kemahiran : kemahiran mendengar, melihat dan menghafal

Kaedah :tujukcara dan demonstrasi

Pengetahuan sedia ada : wuduk sebagai alat yang membolehkan seseorang untuk solat

Hasil Pembelajaran :
1)memahami pengertian wuduk serta rukunnya.
2)mengetahui  perkara-perkara sunat wuduk  dan cara yang sempurna.
3)menyatakan perkara yang boleh membatalkan wuduk.

Kemahiran berfikir : penyoalan, perbincangan dan merumus

Peneranpan nilai : bersih, berdisiplin, bekerjasama, khusyuk dan bersunguh-sungguh

Bahan bantu mengajar : al-Quran, kad perkataan, gambar dan lembaran kerja

Langkah/ Masa
Isi pelajaran
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
Catatan
Pendahuluan
(2 minit)
Membaca doa sebelum belajar :
ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺍﻟﺮﺣﻴﻢ
ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺍﻓﺘﺢ ﻋﻠﻴﻨﺍ ﺣﻜﻤﺘﺍﻙ ﻭﺍﻧﺸﺮ ﻋﻠﻴﻨﺍ ﻣﻦ ﺧﺰﺍﺋﻥ ﺭﺣﻤﺘﻚ ﻳﺎ ﺃﺭﺣﻢ ﺍﻟﺭﺍﺣﻤﻴﻦ
Guru meminta murid-murid membaca doa pelajaran
Nilai : khusyuk
Set induksi
(5 minit)
Soal jawab tentang al-Quran
-Apa yang diambil oleh kawan kamu?
-Apa yang perlu dilakukan sebelum menyentuh al-Quran?
Guru meminta seorang murid mengambil al-Quran
Guru menyoal murid tentang al-Quran
Murid memberikan jawapan berdasarkan soalan yang telah diajukan oleh guru
Strategi : Penyoalan
Langkah 1
(10 minit)

Niat wuduk dan ertinya

Rukun wuduk
1) niat
2) membasuh muka
3) membasuh tangan hingga ke siku
4) meyapu sedikit air di kepala
5) membasuh kaki hingga ke buku lali
6) tertib
Guru meminta seorang murid membaca niat wuduk diikuti oleh murid lain
Guru meminta semua murid menghafal niat erti wuduk
Murid membaca secara kumpulan, individu dan kelas

Guru memberi arahan untuk murid membahagikan kumpulan
Guru meminta murid untuk menyusun rukun wuduk mengikut urutan yang betul
Guru menerangkan tentang rukun wuduk kepada murid-murid
Murid mendengar penerangan yang disampaikan oleh guru

Strategi : hafazan dan perbincangan

Bahan bantu mengajar:
Kad lembaran dan gambar

Nilai : bersungguh-sungguh  dan berkerjasama




Langkah 2
(5 minit)
Perkara yang membatalkan wuduk
1) keluar sesuatu dari salah satu daripada jalan (qubul dan dubur)
2)tidur yang tidak tetap papan punggungnya
3) hilang akal disebabkan sakit, atau mabuk,atau gila, atau pitam, atau gila babi atau seumpamanya
4) menyentuh kulit perempuan yang bukan mahramnya tanpa berlapik
5) menyentuh kemaluan manusia dengan tapak tangannya
Guru  mempamerkan contoh-contah perkara yang membatalkan wuduk
Guru menerangkan  gambar yang telah ditujukkan di papan putih


Strategi : penerangan

Nilai : fokus
Langkah 3
(5 minit)
Latih tubi
Guru memanggil seorang murid untuk menunjukkan rukun wuduk seperti yang diajarkan tadi
Murid yang lain memberikan perhatian sepenuhnya

Nilai : Khusyuk
Penutup
(3 minit)
Ulangkaji tajuk yang telah dipelajari
Niat wuduk dan ertinya
Rukun wuduk
Perkara yang membatalkan wuduk
Guru merumus semula tajuk yang dipelajari
Guru memberikan latihan berdasarkan buku teks
Nilai : Rajin



CONTOH RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Nama guru : Siti Nur Ain Binti Mohd Fadzil

Matapelajaran : Ibadat

Kelas : Tahun 4

Masa : 3.30 petang – 6.30petang

Bilangan : 25 orang

Tajuk : Ibadat

Kemahiran : kemahiran mendengar dan melihat

Kaedah : tujuk cara, soaljawab

Pengetahuan sedia ada : murid  telah diajar oleh ibubapa di rumah cara beristinjak

Hasil Pembelajaran :
1) memahami pengertian istinjak serta syarat beristinjak.
2) mengetahui alat-alat yang boleh digunakan ketika istinjak.
3) menerangkan sunat dan makruh ketika qada’ hajat.

Kemahiran berfikir : penyoalan, perbincangan dan merumus


Penerapan nilai : kebersihan, patuh hormat


Bahan bantu mengajar : powerpoint, kad imbasan


Langkah/Masa
Isi pelajaran
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
Catatan
Pendahuluan
(2 minit)
Membaca doa sebelum belajar :
ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺍﻟﺮﺣﻴﻢ
ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺍﻓﺘﺢ ﻋﻠﻴﻨﺍ ﺣﻜﻤﺘﺍﻙ ﻭﺍﻧﺸﺮ ﻋﻠﻴﻨﺍ ﻣﻦ ﺧﺰﺍﺋﻥ ﺭﺣﻤﺘﻚ ﻳﺎ ﺃﺭﺣﻢ ﺍﻟﺭﺍﺣﻤﻴﻦ
Guru meminta murid-murid membaca doa pelajaran
Nilai : khusyuk
Set induksi
(5 minit)
Tiga ketul batu
Guru menujukkan tiga ketul batu kepada murid sambil bertanya tentang kegunaan batu tersebut
Murid menjawab soaan yang diajukan oleh guru secara kelas

Kaedah : soaljawab
Langkah 1
(10 minit)
Istinjak pada bahasa ialah menghilangkan najis atau mengurangkannya daripada tempat keluar air kecil atau air besar
Pada syarak pula dinamakan perbuatan tersebut kerana orang beristinjak berusaha untuk melepaskan dirinya daripada sesuatu yang menyakitkan pada kebiasaanya istinjak dilakukan di tempat yang tertutup seperti dibelakng tanah tinggi dan seumpamanya

Hukum istinjak :
Wajib daripada tiap-tiap najis yang keluar daripada qubul dan dubur seperti kencing, tahi dan sebagainya walaupun jarang berlaku seperti darah, wadi dan seumpamanya




Alat-alat istinjak
1) air mutlak
2)benda kesat seperti batu,atau daun kering, atau tisu, kayu dan sebagainya

Guru meyuruh murid membaca pengertian istinjak secara kelas

Guru mengajukan soalan kepada murid :
Soalan
mengapa perlu beristinjak?
Jawapan
Untuk kebersihan diri

Guru menerangkan hukum istinjak kepada semua murid

Guru mempamerkan kad imbasan tentang alat-alat istinjak

Kaedah : soaljawab

Nilai : patuh, hormat

Bahan bantu mengajar : kad imbasan





































Langkah 2
(5 minit)
Syarat-syarat istinjak seperti
1)alat yang digunakan mestilah suci iaitu bersih dan kering
2)najis yang ada pada qubul dan dubur yang belum kering
3)najis yang keluar tidak meleleh ke tempat lain seperti paha atau betis
3)tidak ada benda lain yang melekat ditempat keluar najis seperti debu dan tanah

Sunat ketika qada’ hajat
1)sunat menjauhi daripada membuang air kecila atau besar di bawah pokok
2)sunat menjauhi daripada membuang air kecil atau besar ditempat laluan manusia dan tempat berteduh

Makruh ketika qada’ hajat
1)bercakap-cakap ketika qada’ hajat kecuali darurat
2) menghadap atau mebelakangkan atau bulan




Guru menerangkan dan membuat ulasan tentang syarat-syarat istinjak

Guru menjelaskan tentang sunat dan makruh ketika qada’ hajat
Startegi : berpusatkan guru

Nilai : kebersihan
Langkah 3
(5 minit)
Cara beristinjak dengan benda kesat seperti batu
1)gunakan sekurang-kurangnya tiga biji batu
2)gosokkan alat istinjak pada qubul atau dubur
Guru memilih seorang murid untuk menujukkan cara beristinjak dengan betul berdasarkan cara yang telah diajarkan
Kaedah :demonstrasi

Strategi : berdasarkan murid dan bahan
Penutup
(3 minit)
Ulangkaji tajuk yang telah dipelajari
Maksud istinjak dari segi bahasa dan syarak
Hukum istinjak
Alat-alat yang digunakan untuk istinjak
Syarat-syarat istinjak

Guru merumus semula tajuk yang telah dipelajari
Guru membuat kesimpulan keseluruhan berdasrkan tajuk yang telah di ajar
Nilai : taat



CONTOH RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Nama guru : Siti Nur Ain Binti Mohd Fadzil

Matapelajaran : Ibadat

Kelas : Tahun 4

Masa : 3.30 petang – 6.30petang

Bilangan : 25 orang

Tajuk : Ibadat

Kemahiran : kemahiran menjana idea

Kaedah : soaljawab, sumbangsaran

Pengetahuan sedia ada : mandi perlu dilakukan bagi membersihkan badan daripada kotoran

Hasil Pembelajaran :
1)memahami pengertian mandi wajib dan sunat serta rukunnya.
2)mengetahui perkara sunat ketika mandi wajib.
3)menyenaraikan jenis-jenis mandi sunat yang perlu diketahui.

Kemahiran berfikir : melihat, mendengar


Penerapan nilai : menjaga kebersihan


Bahan bantu mengajar : powerpoint


Langkah / Masa
Isi pelajaran
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
Catatan
Pendahuluan
(2 minit)
Membaca doa sebelum belajar :
ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺍﻟﺮﺣﻴﻢ
ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺍﻓﺘﺢ ﻋﻠﻴﻨﺍ ﺣﻜﻤﺘﺍﻙ ﻭﺍﻧﺸﺮ ﻋﻠﻴﻨﺍ ﻣﻦ ﺧﺰﺍﺋﻥ ﺭﺣﻤﺘﻚ ﻳﺎ ﺃﺭﺣﻢ ﺍﻟﺭﺍﺣﻤﻴﻦ
Guru meminta murid-murid membaca doa pelajaran
Nilai : khusyuk
Set induksi
(5 minit)
Video
Guru mengajukan soalan kepada murid berdasarkan video yang ditayangkan

Murid memberi perhatian sepenuhnya terhadap video yang ditayangkan

Guru mengaitkan video dengan tajuk yang akan dipelajari

Kaedah :soaljawab

Nilai : kreatif
Langkah 1
(10 minit)
Pengertian mandi wajib ialah mandi yang tidak sah ibadat tanpanya apabila terdapat sebab-sebab yang mewajibkan mandi

Pengertian mandi sunat ialah mandi yang sah solat tanpanya dan syarak menghukumkannya sunat serta digalkkan untuk tujuan-tujuan tertentu

Rukun mandi wajib
1) niat
2) menghilangkan najis
3) menyampaikan air kepada segala bulu-bulu dan kulit
Guru menerangkan pengertian mandi wajib dan sunat

Guru menjelaskan rukun mandi wajib yang perlu dilakukan ketika mandi wajib atau sunat
Strategi : berpusatkan guru

Nilai : hormat, patuh
Langkah 2
(5 minit)
Perkara-perkara sunat ketika mandi wajib
1) menghadap kiblat
2) membaca bismillah
3) membasuh kedua tapak tangan
4) menghilangkan segala kekotoran daripada tubuh
5)mengambil wuduk dn niat sunat bagi mandi junub

Jenis-jenis mandi wajib
1)mandi sunat jumaat
2)mandi sunat dua hari raya
3)mandi sunat solat istisqa’
4)mandi sunat gerhana matahari dan bulan
5)mandi setelah memandikan mayat
6)mandi setelah memeluk islam
7)mandi setelah siuman atau gila atau pitam
8)mandi ketika hendak berihram haji atau umrah
9)mandi ketika masuk kota mekah
10)mandi hendak wuquf di Arafah
11)mandi kerana hendak bermalam di Muzdalifah
12)mandi kerana hendak melontar







Guru menerangkan perkara-perkara sunat ketika mandi wajib sambil menujukkan cara di hadapan kelas

Guru mengelaskan jenis-jenis mandi wajib


Kaedah : tujukcara, peta minda

Bahan bantu mengajar : slide powerpoint
Langkah 3
(5 minit)
Latihan dalam kumpulan







Guru membahagikan murid kepada tiga kumpulan bagi membincangkan jenis-jenis mandi wajib atau sunat yang perlu diketahui

Murid memberikan tindak balas dengan baik


Bahan bantu mengajar : kertas mahjong, marker
Penutup
(3 minit)
Ulangkaji tajuk yang telah dipelajari
Pengertian mandi wajib dan sunat
Rukun mandi wajib
Perkara-perkara sunat ketika mandi wajib
Jenis-jenis mandi wajib
Guru merumus semula tajuk yang dipelajari
Guru memberi kesimpulan berdasarkan tajuk yang telah dipelajari
Nilai : patuh



CONTOH RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Nama guru : Siti Nur Ain Binti Mohd Fadzil

Matapelajaran : Ibadat

Kelas : Tahun 4

Masa : 3.30 petang – 6.30petang

Bilangan : 25 orang

Tajuk : Ibadat

Kemahiran : kemahiran melihat, mendengar

Kaedah : demonstrasi

Pengetahuan sedia ada : khuf adalah kasut kulit yang bersih daripada sebarang najis

Hasil Pembelajaran :
1)memahami pengertian khuf, hukum serta syarat menyapu khuf.
2)menerangkan cara menyapu khuf dengan betul.
3)menyatakan perkara yang boleh membatalkan sapu khuf.

Kemahiran berfikir : menjana idea, mengenalpasti sesuatu perkara


Penerapan nilai : menjaga kebersihan


Bahan bantu mengajar : powerpoint


Langkah / Masa
Isi pelajaran
Aktiviti pengajaran dan pelajaran
Catatan
Pendahuluan
(2 minit)
Membaca doa sebelum belajar :
ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺍﻟﺮﺣﻴﻢ
ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺍﻓﺘﺢ ﻋﻠﻴﻨﺍ ﺣﻜﻤﺘﺍﻙ ﻭﺍﻧﺸﺮ ﻋﻠﻴﻨﺍ ﻣﻦ ﺧﺰﺍﺋﻥ ﺭﺣﻤﺘﻚ ﻳﺎ ﺃﺭﺣﻢ ﺍﻟﺭﺍﺣﻤﻴﻦ
Guru meminta murid-murid membaca doa pelajaran
Nilai : khusyuk
Set induksi
(5 minit)
Kasut kulit
Guru mempamerkan gambar kasut kulit di hadapan kelas
Guru mengajukan soalan kepada murid mengenai gambar yang dipamerkan
Murid menjawab dengan pelbagai jawapan
Guru menerangkan tajuk yang akan dipelajari berkaitan gambar yang dipamerkan
Startegi : berdasarkan bahan

Bahan bantu mengajar : slide powerpoint
Langkah 1
(10 minit)
Pengertian khuf ialah kasut kulit yang menutup kaki hingga buku lali

Hukum menyapu khuf ialah harus

Syarat menyapu khuf
1) seseorang yang memakainya dalam keadaan bersuci
2) khuf ini hendaklah yang menutup anggota yang difardhukan
3) sepasang khuf yang dipakai itu hendaklah yang boleh digunakan berturut-turut
4) sepasang khuf ini suci daripada najis


Guru menerangkan pengertian khuf

Guru menjelaskan hukum menyapu khuf

Guru menyatakan syarat-syarat menyapu khuf




Kaedah : demonstrasi

Pendekatan : deduktif
Langkah 2
(5 minit)
Cara menyapu khuf
1) wajib menyapu khuf sekadar yang boleh dinamakan menyapu dibahagian atasnya walaupun dibahaskannya sedikit seperti diletakkan tangannya yang basah diatas khuf atau dititiskan air keatasnya
2) sunat menyapu khuf secara digores dengan anak jarinya

Perkara yang membatalkan menyapu khuf
1)dibuka khufnya sama ada kedua-dua atau sebelah atau khuf itu tidak harus lagi disapu seperti ianya yang timbus atau rosak
2)tempoh masanya telah habis
Guru menujukkan cara menyapu khuf dihadapan kelas
Murid memberikan perhatian sepenuhnya kepada guru

Guru menjelaskan perkara-perkara yang membatalkan ketika menyapu khuf
Kaedah : tujukcara

Nilai : hormat, taat
Langkah 3
(5 minit)
Tujuk cara  menyapu khuf
Guru memanggil seorang murid bagi menujukkan cara menyapu khuf berdasarkan yang telah diajar oleh guru

Murid yang lain memberikan perhatian sepenuhnya kepada rakannya yang di hadapan
Kaedah : demonstrasi

Nilai : beri perhatian
Penutup
(3 minit)
Ulangkaji tajuk yang telah dipelajari
Pengertian khuf
Hukum menyapu khuf
Cara menyapu khuf
Perkara yang membatalkan menyapu khuf
Guru merumus semula tajuk yang dipelajari
Guru membuat kesimpulan keseluruhan tajuk yang telah dipelajari
Nilai : memahami tajuk yang dipelajari
Memberikan perhatian kepada guru


CONTOH RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Nama guru : Siti Nur Ain Binti Mohd Fadzil

Matapelajaran : Ibadat

Kelas : Tahun 4

Masa : 3.30 petang – 6.30petang

Bilangan : 25 orang

Tajuk : Ibadat

Kemahiran : kemahiran melihat, mendengar

Kaedah : demonstrasi

Pengetahuan sedia ada : tayamum digunakan ketika ketiadaan air  disekeliling

Hasil Pembelajaran :
1)memahami pengertian tayamum, syarat tayamum.
2)menerangkan rukun dan sunat-sunat tayamum.
3)menyatakan perkara yang boleh membatalkan tayamum.


Kemahiran berfikir : menjana idea

Penerapan nilai : menjaga kebersihan

Bahan bantu mengajar : tepung, dulang


Langkah / Masa
Isi pelajaran
Aktivti pengajaran dan pembelajaran
Catatan
Pendahuluan
(2 minit)
Membaca doa sebelum belajar :
ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺍﻟﺮﺣﻴﻢ
ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺍﻓﺘﺢ ﻋﻠﻴﻨﺍ ﺣﻜﻤﺘﺍﻙ ﻭﺍﻧﺸﺮ ﻋﻠﻴﻨﺍ ﻣﻦ ﺧﺰﺍﺋﻥ ﺭﺣﻤﺘﻚ ﻳﺎ ﺃﺭﺣﻢ ﺍﻟﺭﺍﺣﻤﻴﻦ
Guru meminta murid-murid membaca doa pelajaran
Nilai : khusyuk
Set induksi
(5 minit)
Tepung, dulang
Guru membawa tepung dan dulang ke hadapan kelas
Guru mengajukan soalan berkaitan tepung dan dulang tersebut
Murid menjawab soalan guru dengan baik
Guru menerangkan tajuk yang akan dipelajari



Strategi : berpusatkan bahan


Langkah 1
(10 minit)
Pengertian tayamum  dari segi bahasa bererti tujuan
Dari segi syarak adalah menyapu debu tanah yang suci ke muka dan dua tagan berserta niat dengan cara yang tertentu

Syarat mengharuskan tayamum
1)uzur sama ada disebabkan oleh musafir atau sakit
2)masuk waktu solat dengan yakin, tidak sah tayamum jika syak masuk waktu walaupun berbetulan masuk waktunya
3)ketiadaan air dan telah mencari air ditempat tinggal dan jiran-jiranya. Jika tidak didapati, hendaklah mencari dipersekitarannya dengan melihatnya sendiri.
4)uzur menggunakan air kerana ditakuti akan menghilangkan manfaat pada anggota
5)berhajat menggunakan air yang ada untu binatang yang dihormati atau untuk dirinya
6)menggunakan tanah yang suci dan mempunyai debu serta tidak pernah digunakan bertayamum dengnnya

Rukun tayamum
1)memindahkan tanah kepada anggota badan
2)memindahkan tanah kepada anggota badan
3)menyapu muka bagi tepukan yang pertama
4)menyapu kedua tangan serta dua siku bagi tepukan yang kedua
5)tertib

Guru menerangkan pengertian dari segi bahasa dan syarak

Guru menyatakan syarat-syarat bagi mengharuskan tayamum

Guru menjelaskan rukun tayamum kepada murid


Strategi : berpusatkan guru dan bahan

Kaedah : sumbangsaran
Langkah 2
(5 minit)
Sunat-sunat tayamum
1)membaca basmalah ketika mula menepuk
2)menyapu muka dari bahagian atas ke bawah
3)mendahulukan menyapu tangan kanan daripada kiri
4)kurangkan penggunaan debu seperti dengan cara menepuk kedua-dua tapak tangan
5)menjarang-jarangkan anak jari ketika menyapu debu
6)menyelati anak-anak jari jika debu telah mengenai diantar anak-anak jarinya. Jika tidak mengenai debu diantaranya wajiblah diselati.
7)jangan diangkatkan tangan ketika menyapu kecuali telah sempurna sapuannya
8)menghadap kiblat

Perkara yang membatalkan tayamum
1)semua perkara yang membatalkan wuduk
2) mengenai ada air walaupun sedikit jika tayamum kerana ketiadaan air
3)murtad

Guru menujukkan cara sunat-sunat taymum di hadapan kelas dengan menggunakan bahan yang telah disediakan

Guru memberikan contoh perkara-perkara yang boleh membatalkan tayamum
Kaedah : demonstrasi, tujukcara
Langkah 3
(5 minit)
Sunat-sunat tayamum
Guru memanggil seorang murid bagi menunjukkan sunat-sunat tayamum yang telah diajarkan

Murid yang lain memberikan sepenuh perhatian kepada murid yang di hadapan
Kaedah : demonstrasi
Penutup
(3 minit)
Ulang kaji tajuk yang telah dipelajari
Pengertian tayamum
Rukun tayamum
Sunat-sunat tayamum
Perkara yang membatalkan tayamum
Guru merumus semula tajuk yang telah dipelajari
Guru membuat kesimpulan keseluruhan berdasarkan tajuk
Guru memberikan latihan di dalam buku teks
Nilai : patuh, taat


CONTOH RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Nama guru : Siti Nur Ain Binti Mohd Fadzil

Matapelajaran : Ibadat

Kelas : Tahun 4

Masa : 3.30 petang – 6.30petang

Bilangan : 25 orang

Tajuk : Ibadat

Kemahiran : kemahiran melihat, mendengar

Kaedah : tujukcara dan perbincangan

Pengetahuan sedia ada : najis adalah sesuatu yang kotor dan perlu dibersihkan jika ingin menunaikan ibadat

Hasil Pembelajaran :
1)memahami pengertian najis serta jenis-jenis najis yang perlu diketahui.
2)menerangkan cara menyucikan najis serta air yang digunakan.
3)menyenaraikan perkara yang diharamkan ketika hadas besar dan hadas kecil.


Kemahiran berfikir : membanding beza, menjana idea

Peneranpan nilai : menjaga kebersihan

Bahan bantu mengajar : LCD, komputer, video dan gambar


Langkah / Masa
Isi pelajaran
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
Catatan
Pendahuluan
(2 minit)
Membaca doa sebelum belajar :
ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺍﻟﺮﺣﻴﻢ
ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺍﻓﺘﺢ ﻋﻠﻴﻨﺍ ﺣﻜﻤﺘﺍﻙ ﻭﺍﻧﺸﺮ ﻋﻠﻴﻨﺍ ﻣﻦ ﺧﺰﺍﺋﻥ ﺭﺣﻤﺘﻚ ﻳﺎ ﺃﺭﺣﻢ ﺍﻟﺭﺍﺣﻤﻴﻦ
Guru meminta murid-murid membaca doa pelajaran
Nilai : khusyuk
Set induksi
(5 minit)
Gambar najis di papan putih
Guru mempamerkan gambar najis di hadapan kelas

Guru mengajukan soalan berkaitan gambar yang tertera

Murid menjawab dengan pelbagai jawapan

Guru mengaitkan gambar tersebut dengan tajuk yang akan dipelajari

Kaedah : tunjukcara

Langkah 1
(10 minit)
Pengertian najis
Ialah sesuatu kekotoran yang boleh menegah sahnya ibadat seperti solat atau tawaf

Jenis-jenis najis
1)mukhafafah – najis yang ringan iaitu air kencing kanak-kanak lelaki yang berumur tidak lebih daripada 2 tahun yang hanya menyusu susus ibunya
2)mutawasitah – najis yang seerhana seperti tahi, darah arak dan lain-lain
3)mughalazah – najis berat iaitu anjing, babi dan kotorannya serta benda-benda yang terbit daripada kedua-duanya








Guru menyuruh murid membaca pengertian najis secara kelas

Guru mengelaskan jenis-jenis najis berdasarkan gambar yang telah dipamerkan
Strategi : berpusatkan murid dan bahan

Kaedah : perbincangan

Nilai : hormat
Langkah 2
(5 minit)
Cara menyucikan najis
i)Mukhafafah
1)lapkan najis dengan kain kering
2)renjiskan air mutlak keatasnya
3)lap sehingga kering
ii)Mutawasitah
1)buang najis itu
2)cuci tempat yang terkena najis hilang warna, bau dan rasanya
iii)Mughalazah
1)buang najis itu
2)cuci tempat yang terkena najis dengan air tanah
3)cuci dengan air mutlak sebanyak 6 kali hingga hilang warna, bau dan rasa.

Perkara yang diharamkan ketika hadas besar dan hadas kecil
1)menunaikan solat fardhu atau sunat
2)membaca al-Quran
3)tawaf fardhu atau sunat
4)sujud tilawah
5)sujud syukur

Guru mempamerkan video di hadapan kelas berkenaan cara menyucikan najis mukhafafah, mutawasitah dan mughalazah

Guru menjelaskan perkara haram yang tidak boleh dilakukan ketika hadas besar dan hadas kecil
Kaedah : berpusatkan bahan

Bahan bantu mengajar : video
Langkah 3
(5 minit)
Membersihkan najis mukhafafah, mutawasitah dan mughalazah
Guru membahagikan murid kepada tiga kumpulan bagi membincangkan cara membersihkan najis mukhafafah

Murid membincangkan cara membersihkan najis mukhafafah secara kumpulan

Guru meminta murid  untuk menerangkan di hadapan kelas secara kumpulan

Kaedah : perbincangan

Bahan bantu mengajar : kertas mahjong dan marker
Penutup
(3 minit)
Ulangkaji tajuk yang telah dipelajari
Pengertian najis
Jenis-jenis najis
Cara menyucikan najis
Perkara yang diharamkan ketika hadas besar dan hadas kecil
Guru merumus semula tajuk yang telah dipelajari
Nilai : menjaga kebersihan

 

CONTOH RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Nama guru : Siti Nur Ain Binti Mohd Fadzil

Matapelajaran : Ibadat

Kelas : Tahun 4

Masa : 3.30 petang – 6.30petang

Bilangan : 25 orang

Tajuk : Ibadat

Kemahiran : kemahiran melihat, membaca dan mendengar

Kaedah : tujukcara dan kerja kumpulan

Pengetahuan sedia ada : jenis darah yang ada pada perempuan setelah mencapai tahap baligh

Hasil Pembelajaran :
1)memahami pengertian haid serta tempoh keluar haid.
2)mengenalkan tempoh suci seseorang semasa haid.
3)menyenaraikan perkara haram kerana kedatangan haid.

Kemahiran berfikir : penyoalan, merumus,


Peneranpan nilai : bekerjasama, hormat


Bahan bantu mengajar : LCD, komputer, kertas mahjong, marker, video


Langkah / Masa
Isi pelajaran
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
Catatan
Pendahuluan
(2 minit)
Membaca doa sebelum belajar :
ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺍﻟﺮﺣﻴﻢ
ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺍﻓﺘﺢ ﻋﻠﻴﻨﺍ ﺣﻜﻤﺘﺍﻙ ﻭﺍﻧﺸﺮ ﻋﻠﻴﻨﺍ ﻣﻦ ﺧﺰﺍﺋﻥ ﺭﺣﻤﺘﻚ ﻳﺎ ﺃﺭﺣﻢ ﺍﻟﺭﺍﺣﻤﻴﻦ
Guru meminta murid-murid membaca doa pelajaran
Nilai : khusyuk
Set induksi
(5 minit)

Video
Guru mempamerkan video seorang murid yang jelas menampakkan perubahan tubuh badan apabila telah datang haid

Bahan bantu mengajar : video
Langkah 1
(10 minit)
Pengertian haid ialah darah yang keluar daripada faraj perempuan yang berumur 9 tahun atau lebih, ianya bukan kerana penyakit atau bersalin

Tempoh haid
1)sekurang-kurangnya sehari semalam
2)sebanyak-banyaknya 15 hari 15 malam
3)kebiasaanya 6 hari 6 malam atau 7 hari 7 malam

Guru menerangkan pengertian haid kepada murid

Guru menjelaskan tempoh haid berdasarkan peta minda yang dipamerkan
Strategi : berpusatkan guru dan bahan

Kaedah : penerangan, perbincangan

Langkah 2
(5 minit)
Tempoh suci
1)sekurang-kurangnya (antara satu haid dengan satu haid) ialah 15 hari 15 malam
2)tempoh sebanyak-banyaknya tidak mempunyai had kerana ada sesetengah perempuan tidak langsung datang haid

Perkara haram yang dilakukan ketika haid
1)lalu dalam masjid jika ditakuti darhnya menitik
2)berpuasa fardhu dan sunat
3)suami haram mentalakkan isteri jika dalam keadaan haid

Guru menjelaskan tempoh suci seseorang selepas datang haid

Guru menyatakan perkara haram yang dilakukan oleh seseorang ketika sedang haid berdasarkan gambar
Strategi : berpusatkan bahan


Langkah 3
(5 minit)
Latihan dalam kumpulan
Guru membahagikan murid kepada tiga kumpulan bagi menyatakan perkara haram yang dilakukan oleh seorang perempuan ketika datang haid

Murid perlu menerangkan jawapan yang telah dibincangkan di hadapan kelas

Kaedah : kerja kumpulan

Nilai : bekerjasama, hormat

Bahan bantu mengajar : kertas mahjong, marker

Penutup
(3 minit)
Uangkaji tajuk yang telah dipelajari
Pengertian haid
Tempoh haid
Tempoh suci
Perkara haram yang dilakukan ketika haid
Guru merumus semula tajuk yang telah dipelajari
Guru membuat kesimpulan keseluruhan berdasarkan tajuk yang telah dia jar
Nilai : memahami tajuk yang telah dipelajari




CONTOH RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Nama guru : Siti Nur Ain Binti Mohd Fadzil

Matapelajaran : Ibadat

Kelas : Tahun 4

Masa : 3.30 petang – 6.30petang

Bilangan : 25 orang

Tajuk : Ibadat

Kemahiran : kemahiran melihat dan mendengar

Kaedah : kerja kumpulan

Pengetahuan sedia ada : darah yang hampir sama dengan haid

Hasil Pembelajaran :
1)mengetahui pengertian nifas secara langsung.
2)menerangkan tempoh nifas seseorang dalam sesuatu keadaan.
3)memahami perkara haram semasa nifas.

Kemahiran berfikir : penyoalan, perbincangan dan merumus


Penerapan nilai : menjaga kebersihan


Bahan bantu mengajar : LCD, komputer, powerpoint, video, kertas mahjong, marker


Langkah / Masa
Isi pelajaran
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
Catatan
Pendahuluan
(2 minit)
Membaca doa sebelum belajar :
ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺍﻟﺮﺣﻴﻢ
ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺍﻓﺘﺢ ﻋﻠﻴﻨﺍ ﺣﻜﻤﺘﺍﻙ ﻭﺍﻧﺸﺮ ﻋﻠﻴﻨﺍ ﻣﻦ ﺧﺰﺍﺋﻥ ﺭﺣﻤﺘﻚ ﻳﺎ ﺃﺭﺣﻢ ﺍﻟﺭﺍﺣﻤﻴﻦ
Guru meminta murid-murid membaca doa pelajaran
Nilai : khusyuk
Set induksi
(5 minit)
Video
Guru mempamerkan video tentang ibu yang telah melahirkan anak
Guru mengajukan soalan berkaitan video yang ditayangkan
Murid menjawab dengan baik soalan yang telah diajukan oleh guru
Guru mengaitkan tayangan video dengan tajuk yang akan dipelajari
Strategi : berdasarkan bahan
Langkah 1
(10 minit)
Pengertian nifas ialah darah yang keluar mengiringi ibu bersalin

Tempoh nifas
1)masa yang pendek ialah kadar keluar setitik
2)masa yang sederhana ialah 40 hari
3)masa yang peling lama ialah 60 hari

Guru menyuruh murid-murid membaca pengertian nifas secara kelas

Guru menerangkan tempoh nifas yang akan dilalui oleh seorang ibu setelah melahirkan anak
Strategi : berdasarkan murid
Langkah 2
(5 minit)
Perkara yang haram dilakukan semasa datang nifas
1)lalu dalam masjid jika ditakuti darhnya menitik
2)berpuasa fardhu dan sunat
3)suami haram mentalakkan isteri jika dalam keadaan nifas
Guru menjelaskan perkara haram dilakukan semasa nifas
Nilai : kebersihan
Langkah 3
(5 minit)
Latihan dalam kumpulan
Guru membahagikan murid kepada  tiga kumpulan

Setiap kumpulan perlu menyatakan tempoh nifas yang perlu diketahui

Murid memberikan jawapan dengan tepat dan betul

Kaedah : kerja kumpulan

Nilai : bekerjasama

Bahan bantu mengajar : kertas mahjong, marker
Penutup
(3 minit)
Ulangkaji tajuk yang telah dipelajari
Pengertian nifas
Tempoh nifas
Perkara yang haram dilakukan semasa datang nifas
Guru merumus semula tajuk yang dipelajari
Guru membuat kesimpulan keseluruhan berdasarkan tajuk yang telah diajar
Nilai : memberi perhatian


CONTOH RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Nama guru : Siti Nur Ain Binti Mohd Fadzil

Matapelajaran : Ibadat

Kelas : Tahun 4

Masa : 3.30 petang – 6.30petang

Bilangan : 25 orang

Tajuk : Ibadat

Kemahiran : kemahiran melihat, membaca, mendengar

Kaedah : tunjukcara

Pengetahuan sedia ada : darah penyakit yang tempohnya lebih daripada tempoh haid

Hasil Pembelajaran :
1)memahami pengertian istihadah serta tempoh istihadah yang perlu diketahui
2)mengetahui darah istihadah wajib puasa dan solat.
3)menerangkan cara menyucikan darah istihadah.

Kemahiran berfikir : penyoalan, perbincangan dan merumus


Penerapan nilai : hormat, patuh, menjaga kebersihan


Bahan bantu mengajar : powerpoint, gambar


Langkah / Masa
Isi pelajaran
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
Catatan
Pendahuluan
(2 minit)
Membaca doa sebelum belajar :
ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺍﻟﺮﺣﻴﻢ
ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺍﻓﺘﺢ ﻋﻠﻴﻨﺍ ﺣﻜﻤﺘﺍﻙ ﻭﺍﻧﺸﺮ ﻋﻠﻴﻨﺍ ﻣﻦ ﺧﺰﺍﺋﻥ ﺭﺣﻤﺘﻚ ﻳﺎ ﺃﺭﺣﻢ ﺍﻟﺭﺍﺣﻤﻴﻦ
Guru meminta murid-murid membaca doa pelajaran




Nilai : khusyuk
Set induksi
(5 minit)
Gambar dua jenis darah



Guru mempamerkan gambar perbezaan darah haid dan nifas

Guru mengaitkan gambar yang dipamerkan dengan tajuk yang akan dipelajari


Bahan bantu mengajar : gambar

Strategi : berdasarkan bahan
Langkah 1
(10 minit)
Pengertian istihadah ialah darah penyakit yang keluarnya bukan dalam tempoh haid dan nifas, seperti darah yang keluar kurang daripada sehari semalam atau melebihi 15 hari 15 malam

Istihadah wajib puasa dan solat
Kedatangan darah istihadah tidak terhalang daripada melakukan solat, puasa dan sebagainya
Guru menerangkan pengertian istihadah

Guru menjelaskan istihadah wajib puasa dan solat sepertiman a yang dilakukan oleh mereka yang suci
Strategi : berpusatkan guru

Nilai : hormat, patuh
Langkah 2
(5 minit)
Cara menyucikan darah istihadah
Perempuan yang istihadah perlu membasuh farajnya dan masukkan seumpama kapas ke dalamnya, kemudian barulah boleh mengambil wuduk setelah masuk waktu solat, setelah itu hendaklah segera menunaikan solat.

Selain itu darah ini perlu dibersihkan terlebih dahulu sebelum menunaikan solat.
Guru menujukan cara menyucikan darah istihadah berdasarkan gambar yang telah dipamerkan
Strategi  : berpusatkan bahan

Kaedah : tunjukcara


Langkah 3
(5 minit)
Lembaran kerja
Guru memberikan latihan kepada murid berdasarkan tajuk yang telah dipelajari
Nilai : hormat, melaksanakan tugas yang diberi
Penutup
(3 minit)
Ulangkaji tajuk yang telah dipelajari
Pengertian istihadah
Istihadah wajib puasa dan solat
Cara menyucikan darah istihadah
Guru merumuskan semula tajuk yang telah dipelajari
Guru membuat kesimpulan berdasarkan tajuk yang telah dipelajari
Nilai : memberikan perhatian, patuh


CONTOH RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN


Nama guru : Nurul Atikah Binti Abdul Razak
                       Siti Nur Ain Binti Mohd Fadzil

Matapelajaran : Baligh

Kelas : Tahun 4

Masa : 3.30 petang – 6.30petang

Bilangan : 25 orang

Tajuk : Ibadat

Kemahiran : kemahiran mendengar, melihat dan membaca

Kaedah : pern=bincangan, soaljawab

Pengetahuan sedia ada : baligh ialah seseorang yang boleh membezakan antara yang baik dan yang buruk

Hasil Pembelajaran :
1)memahami pengertian baligh dan tanda-tandanya
2)mengetahui baligh sebagai tahap perkembangan umur manusia
30mengenali ciri-ciri orang yang baligh

Kemahiran berfikir : soaljawab dan merumus


Peneranpan nilai : khusyuk, hormat dan disiplin


Bahan bantu mengajar : LCD, komputer, kad imbasan










Langkah / Masa
Isi pelajaran
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
Catatan
Pendahuluan
(2minit)
Membaca doa sebelum belajar :
ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺍﻟﺮﺣﻴﻢ
ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺍﻓﺘﺢ ﻋﻠﻴﻨﺍ ﺣﻜﻤﺘﺍﻙ ﻭﺍﻧﺸﺮ ﻋﻠﻴﻨﺍ ﻣﻦ ﺧﺰﺍﺋﻥ ﺭﺣﻤﺘﻚ ﻳﺎ ﺃﺭﺣﻢ ﺍﻟﺭﺍﺣﻤﻴﻦ
Guru meminta murid-murid membaca doa pelajaran
Nilai : Khusyuk
Set induksi
(5 minit)
Tayangan video
Guru mempamerkan tayangan video
Guru meminta murid-murid melihat dengan teliti dan mendengar tayangan dengan cermat
Guru mengajukan soalan kepada murid-murid
Murid menjawab soalan guru
Guru mengaitkan video dengan tajuk yang ingin dipelajari
Kemahiran : berfikir

Strategi : berpusatkan murid

Pendekatan : deduktif
Langkah 1
(10 minit)
Pengertian baligh dari segi bahasa ialah sampai atau jelas
Dari segi istilah ialah satu tahap umur manusia sudah sampai atau jelas dari segi jasmani, rohani, akal dan emosi untuk menerima dan mengamalkan seluruh perintah Allah dan meninggalkan seluruh larangannya

Perkembangan umur manusia menurut Islam
Bayi (1-2 tahun)
Kanak-kanak
(2-8 tahun)
Remaja (9-15 tahun)
Belia (10-21 tahun)
Dewasa (lebih daripada 21 tahun)
Guru menerangkan pengertian baligh dari segi bahasa dan istilah
Guru mempamerkan carta belajar perkembangan umur manusia kepada murid dan menjelaskannya
Guru mengaitkan perkembangan seseorang dalam kehidupan
Murid menghayati pengajaran yang telah disampaikan oleh guru
Kemahiran : pendengaran, berfikir dan melihat

Strategi : berpusatkan bahan
Langkah 2
(5 minit)
Tanda-tanda baligh bagi lelaki ialah keluar mani melalui mimpi atau jika dengan adanya syahwat bagi perempuan ialah kedatangan haid.
Tanda-tanda selain daripada itu, bagi lelaki suara pecah, tumbuh misai atau janggut.

Bagi perempuan, perubahan tubuh badan seperti berat badan bertambah, jerawat atau

Ciri-ciri orang yang baligh
1)dapat berfikir secara matang
2)dapat membezakan dan menilai perkara yang baik dan yang buruk
3)sudah boleh menjangka perkara yang akan terjadi
Guru menjelaskan tanda-tanda baligh bagi lelaki dan perempuan
Guru memberikan ciri-ciri orang yang sudah baligh serta perkara yang berkaitan dengannya
Murid memberikan perhatian kepada guru

Kaedah : perbincangan, soaljawab
Langkah 3
(5 minit)
Memadankan tanda-tanda baligh bagi lelaki dan perempuan
Guru mempamerkan permainan tentang perbezaan tanda baligh lelaki dan perempuan
Guru memanggil beberapa orang murid ke hadapan untuk memadankan beberapa kategori tanda-tanda baligh
Murid memadankan beberapaperkataan mengikut kategori tanda-tanda baligh
Guru menyemak jawapan yang diberikan oleh murid secara bersama-sama
Guru memberikan peneguhan positif dan negatif

Penutup
(3 minit)
Ulangkaji tajuk yang telah ipelajari
Pengertian baligh
Perkembangan manusia menurut Islam
Tanda-tanda baligh
Ciri-ciri orang yang baligh
Guru merumus semula tajuk yang dipelajari
Guru membuat kesimpulan berdasarkan tajuk yang telah di ajar
Nilai : memahami tajuk yang dipelajari
Memberikan perhatian kepada guru
























































Comments

Popular posts from this blog

PENGAJARAN MAKRO DAN MIKRO

PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING