PENDEKATAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

PENDEKATAN

1) Parera,1986: Satu pandangan mengenai idea utama yang hendak dibahaskan dan merupakan satu pendekatan yang diterima umum dan menjadi asas kepada sesuatu harian.
2) Kamarudin Haji Husin, 1988: Satu kumpulan andaian yang saling berkait tentang hakikat pengajaran dan hakikat pembelajaran.

ΦJenis-jenis pendekatan:
(1) Pendekatan Induktif
(2) Pendekatan Deduktif
(3) Pendekatan Elektik
(4) Pendekatan Komunikatif
(5) Pendekatan Tematik
(6) Pendekatan Interaksional
(7) Pendekatan Pengelaran Bahasa
(8) Pendekatan Bersepadu
(9) Pendekatan Masteri

INDUKTIF
-Memberi contoh kepada kesimpulan umum.
-Memberi peluang kepada pelajar membuat kesimpulan sendiri.
-Bermatlamatkan kepada pembentukkan kebiasaan dan menekankan kepada pengulangan untuk hukum.

¤Ciri -ciri pendekatan Induktif
-Mempelbagaikan perbendaharaan kata untuk mendapatkan hukum.
-Memperkenalkan pengetahuan dan pengalaman.
-Memproses maklumat.

1) Pelaksanaan Permulaan

-Menentukan objektif pelajaran.
-Menyediakan contoh-contoh.
-Menyediakan soalan.
-Menyediakan alat bantu mengajar.

2) Peringkat 2

-Set induksi
-Mengemukakan contoh.

•DEDUKTIF
-Pengajaran dengan mengemukakan generalisasi dan kemudian diikuti oleh contoh.
-Bermatlamatkan pemerolehan struktur kognitif.
-Pendekatan ini lebih banyak menekankan aspek tulisan.

¤Ciri-ciri pendekatan Deduktif
-Generalisasi pada permulaan pengajaran mestilah dinyatakan secara eksplisit.
-Contoh-contoh yang digunakan mestilah sesuai dan mencukupi.
-Contoh tidak harus datang dari guru sahaja tetapi juga dari murid.
-Contoh mesti betul supaya dapat meniru dan menghasilkan contoh yang lain.
-Pemahaman generalisasi murid mesti dinilai melalui pelbagai cara.

KESIMPULAN KAEDAH
-Beberapa langkah atau kegiatan yang mempunyai urutan yang tertentu dalam menyampaikan isi pengajaran.

JENIS KAEDAH
1) Talaqqi-Musyafahah
2) Hafalan
3) Tasmi'
4) Bercerita
5) Perbincangan
6) Main peranan
7) Penyelesaian masalah
8) Lakonan
9) Tunjuk cara

¤Kaedah Talaqqi Musyafahah
-Menurut bahasa diambil daripada perkataan iaitu pelajar bersemuka atau berhadapan guru

¤Musyafahah
-Dari mulut ke mulut (pelajar baca al-quran dengan memerhati gerak bibir guru untuk mendapatkan sebutan makhraj yang betul.

¤Tujuan Talaqqi Musyafahah
-Membezakan bacaan panjang atau pendek sebutan huruf membaca dengan betul dan fasih.

¤Makna Tasmi'
-Murid memprrdengarkan bacaan yang ditetapkan dihadapan guru jika terdapat kesalahan guru terus membetulkannya.

Comments

Popular posts from this blog

PENGAJARAN MAKRO DAN MIKRO

CONTOH RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING