PENDEKATAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
•PENDEKATAN
1) Parera,1986: Satu pandangan mengenai idea utama yang hendak dibahaskan dan merupakan satu pendekatan yang diterima umum dan menjadi asas kepada sesuatu harian.
2) Kamarudin Haji Husin, 1988: Satu kumpulan andaian yang saling berkait tentang hakikat pengajaran dan hakikat pembelajaran.
ΦJenis-jenis pendekatan:
(1) Pendekatan Induktif
(2) Pendekatan Deduktif
(3) Pendekatan Elektik
(4) Pendekatan Komunikatif
(5) Pendekatan Tematik
(6) Pendekatan Interaksional
(7) Pendekatan Pengelaran Bahasa
(8) Pendekatan Bersepadu
(9) Pendekatan Masteri
•INDUKTIF
-Memberi contoh kepada kesimpulan umum.
-Memberi peluang kepada pelajar membuat kesimpulan sendiri.
-Bermatlamatkan kepada pembentukkan kebiasaan dan menekankan kepada pengulangan untuk hukum.
¤Ciri -ciri pendekatan Induktif
-Mempelbagaikan perbendaharaan kata untuk mendapatkan hukum.
-Memperkenalkan pengetahuan dan pengalaman.
-Memproses maklumat.
1) Pelaksanaan Permulaan
-Menentukan objektif pelajaran.
-Menyediakan contoh-contoh.
-Menyediakan soalan.
-Menyediakan alat bantu mengajar.
2) Peringkat 2
-Set induksi
-Mengemukakan contoh.
•DEDUKTIF
-Pengajaran dengan mengemukakan generalisasi dan kemudian diikuti oleh contoh.
-Bermatlamatkan pemerolehan struktur kognitif.
-Pendekatan ini lebih banyak menekankan aspek tulisan.
¤Ciri-ciri pendekatan Deduktif
-Generalisasi pada permulaan pengajaran mestilah dinyatakan secara eksplisit.
-Contoh-contoh yang digunakan mestilah sesuai dan mencukupi.
-Contoh tidak harus datang dari guru sahaja tetapi juga dari murid.
-Contoh mesti betul supaya dapat meniru dan menghasilkan contoh yang lain.
-Pemahaman generalisasi murid mesti dinilai melalui pelbagai cara.
•KESIMPULAN KAEDAH
-Beberapa langkah atau kegiatan yang mempunyai urutan yang tertentu dalam menyampaikan isi pengajaran.
•JENIS KAEDAH
1) Talaqqi-Musyafahah
2) Hafalan
3) Tasmi'
4) Bercerita
5) Perbincangan
6) Main peranan
7) Penyelesaian masalah
8) Lakonan
9) Tunjuk cara
¤Kaedah Talaqqi Musyafahah
-Menurut bahasa diambil daripada perkataan iaitu pelajar bersemuka atau berhadapan guru
¤Musyafahah
-Dari mulut ke mulut (pelajar baca al-quran dengan memerhati gerak bibir guru untuk mendapatkan sebutan makhraj yang betul.
¤Tujuan Talaqqi Musyafahah
-Membezakan bacaan panjang atau pendek sebutan huruf membaca dengan betul dan fasih.
¤Makna Tasmi'
-Murid memprrdengarkan bacaan yang ditetapkan dihadapan guru jika terdapat kesalahan guru terus membetulkannya.
1) Parera,1986: Satu pandangan mengenai idea utama yang hendak dibahaskan dan merupakan satu pendekatan yang diterima umum dan menjadi asas kepada sesuatu harian.
2) Kamarudin Haji Husin, 1988: Satu kumpulan andaian yang saling berkait tentang hakikat pengajaran dan hakikat pembelajaran.
ΦJenis-jenis pendekatan:
(1) Pendekatan Induktif
(2) Pendekatan Deduktif
(3) Pendekatan Elektik
(4) Pendekatan Komunikatif
(5) Pendekatan Tematik
(6) Pendekatan Interaksional
(7) Pendekatan Pengelaran Bahasa
(8) Pendekatan Bersepadu
(9) Pendekatan Masteri
•INDUKTIF
-Memberi contoh kepada kesimpulan umum.
-Memberi peluang kepada pelajar membuat kesimpulan sendiri.
-Bermatlamatkan kepada pembentukkan kebiasaan dan menekankan kepada pengulangan untuk hukum.
¤Ciri -ciri pendekatan Induktif
-Mempelbagaikan perbendaharaan kata untuk mendapatkan hukum.
-Memperkenalkan pengetahuan dan pengalaman.
-Memproses maklumat.
1) Pelaksanaan Permulaan
-Menentukan objektif pelajaran.
-Menyediakan contoh-contoh.
-Menyediakan soalan.
-Menyediakan alat bantu mengajar.
2) Peringkat 2
-Set induksi
-Mengemukakan contoh.
•DEDUKTIF
-Pengajaran dengan mengemukakan generalisasi dan kemudian diikuti oleh contoh.
-Bermatlamatkan pemerolehan struktur kognitif.
-Pendekatan ini lebih banyak menekankan aspek tulisan.
¤Ciri-ciri pendekatan Deduktif
-Generalisasi pada permulaan pengajaran mestilah dinyatakan secara eksplisit.
-Contoh-contoh yang digunakan mestilah sesuai dan mencukupi.
-Contoh tidak harus datang dari guru sahaja tetapi juga dari murid.
-Contoh mesti betul supaya dapat meniru dan menghasilkan contoh yang lain.
-Pemahaman generalisasi murid mesti dinilai melalui pelbagai cara.
•KESIMPULAN KAEDAH
-Beberapa langkah atau kegiatan yang mempunyai urutan yang tertentu dalam menyampaikan isi pengajaran.
•JENIS KAEDAH
1) Talaqqi-Musyafahah
2) Hafalan
3) Tasmi'
4) Bercerita
5) Perbincangan
6) Main peranan
7) Penyelesaian masalah
8) Lakonan
9) Tunjuk cara
¤Kaedah Talaqqi Musyafahah
-Menurut bahasa diambil daripada perkataan iaitu pelajar bersemuka atau berhadapan guru
¤Musyafahah
-Dari mulut ke mulut (pelajar baca al-quran dengan memerhati gerak bibir guru untuk mendapatkan sebutan makhraj yang betul.
¤Tujuan Talaqqi Musyafahah
-Membezakan bacaan panjang atau pendek sebutan huruf membaca dengan betul dan fasih.
¤Makna Tasmi'
-Murid memprrdengarkan bacaan yang ditetapkan dihadapan guru jika terdapat kesalahan guru terus membetulkannya.
Comments
Post a Comment