STRATEGI KAEDAH PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

MAKSUD
-Cara atau langkah / tindakan yang mesti dilaksanakan untuk mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran.
-Lebih menjurus dan menumpukan kepada pencapaian atau hasil pembelajaran.

Terbahagi kepada 5 bahagian iaitu:
a) Strategi berpusatkan guru
b) Strategi berpusatkan murid
c)  Strategi berpusatkan bahan
d) Strategi pengajaran secara kelas
e) Strategi pengajaran secara individu

1) Strategi berpusatkan guru
-Memainkan peranan yang utama.
-Guru yang menguasai dan mengawal segala aktiviti pelajaran.
-Guru banyak memberikan penerangan.

•Ciri-ciri "pemusatan guru"
-Komunikasi dan interaksi di antara guru dan murid sehala.
-Ciri kempimpinan guru bersifat autokratik, murid tidak berpeluang menyumbangkan pendapat mereka.
-Strategi pengajaran lebih mengutamakan pencapaian objektif pengajaran guru.
-Penyebaran ilmu pengetahuan lebih utamakan daripada penyuburan nilai murni atau perkembangan emosi.
-Murid menjadi kurang kreatif dan tidak berinsiatif.
-Teknik mengajar guru ditumpukan kepada penyampaian fakta secara menghafal. Pembelajaran murid banyak mengingat dan menghafal dan kurang berupaya buat intepratasi.

2) Strategi berpusatkan murid
-Murid peranan yang penting
-Digalakkan melibatkan diri secara aktif
-Seorang pemimpin yang membimbing murid jalankan aktiviti pembelajaran
-Kaedah dan teknik yang digunakan seperti inkuiri penemuan, perbincangan, main peranan dan sumbangsaran.

Ciri -ciri "pemusatan murid"
-Komunikasi dua hala.
-Guru bersifat demokratik.
-Lebih mengutamakan pencapaian objektif pembelajaran murid.
-Ujian formatif sering ditekankan dan keputusan ujian untuk menguji kelemahan.
-Murid menunjukkan sifat kreatif dan berinsiatif

3) Strategi berpusatkan bahan
-Guru menyampaikan pengajaran berpusatkan bahan melalui bahan maklumat rujukan.
-Murid boleh memahami pembelajaran dengan lebih bermakna secara individu atau berkumpulan tanpa kehadiran guru.
-Kaedah berbahan ialah buku skrab,  modul, audio visual, projektor, televisyen, komputer dan sebagainya.

Ciri-ciri "pemusatan bahan"
-Bahan murid peranan penting.
-Komunikasi dan interaksi berlaku antara guru dengan bahan pengajaran atau murid dengan bahan pengajaran.
-Menekankan perkembangan kognitif, jasmani dan rohani.
-Mementingkan aktiviti pnp yang bermakna melalui pengalaman sebenar.
-Adanya bahan pelajaran, ilmu pengetahuan yang abstrak dapat dikaitkan dengan konkrit.

Comments

Popular posts from this blog

PENGAJARAN MAKRO DAN MIKRO

CONTOH RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING